En dag - altid

2021
)

En dag - altid

09 nov.21

Smuk og gribende historie om en umulig kærlighed, der ikke desto mindre varer ved på trods af tid, frygt og livets utallige veje.

Ana og Zeno mødes en regnfuld dag i Frankrig. Ana er lige blevet pensioneret fra sit liv som borgmester. Den berejste og flyvske Zeno er ved at sælge sin fars gamle boghandel, som han selv har kørt i en del år. Bag dem strækker sig en lang, indviklet og passioneret kærlighedshistorie. Platonisk men flirtende, kærligt og stærkt. Aldrig helt hinandens, altid knyttet sammen.

Der midt i regnen, kysser de hinanden, en dag for altid. Langsomt går vi tilbage i deres liv, tilbage mod det punkt, hvor de mødte hinanden og deres liv for evigt var ændrede.
Ana er en passioneret kvinde, der brænder for sit arbejde som borgmester og for den by, hun elsker. Hun arbejder sent ud på natten, mens hendes mand passer barnet hjemme. Hun elsker sin mand, men hun elsker også Zeno. Zeno rejser rundt mellem kvinder og steder, kan aldrig rigtig slå sig ned længe. De eneste stabile punkter i hans liv er den evige kærlighed til Ana og hans doktorgrad i fysik, som han tager 40 år om at færdiggøre.

Jordi Lafebre har skrevet en lille perle om alle de mange former for kærlighed, vi kan rumme. Om de mennesker, der forbliver en del af os, selv når vi ikke er sammen med dem. Om en kærlighed så stor, at den kan ødelægge, at den ikke kan rummes, men heller ikke sættes fri. Om hvordan livet kan defineres af de gange, vi ikke tør, og om hvordan en enkelt dag, kan skrue tiden tilbage. Lafebres greb med at fortælle historien baglæns i overensstemmelse med Zenos teorier om, at tiden kan gå baglæns, fungerer fantastisk. De små tråde og bidder af information, der på smuk og rørende vis samles til sidst.

Lafebres æstetik er vidunderlig. Farverne er dæmpede og forførende, men også sprudlende, og underbygger stemningerne i de enkelte kapitler. Fra de romantiske og melankolske lilla og blålige toner til de franske sandfarvede og gullige bygningsværker, det særlige gullige sommerlys og helt til de grønne nuancer. Den smukke, betagende, franske by er bagtæppe og scene, der giver tegneserien ekstra charme.

Lafebre formår at fortælle utroligt meget om sine personers væsen, dilemmaer, tanker og følelser gennem små korte kapitler. Hvert kapitel er som en lille brik i det puslespil, der udgør Ana og Zenos liv og forbindelse. Lafebre er fremragende til at tegne mimik og formår med små midler at tegne sine karakterers forskellige følelser på en gribende og prisværdig måde.

’En dag – altid’ er en fortryllende, romantisk og rørende historie der beskriver kærlighedens væsen. En fremragende tegneserier om livets mange valg og om en af de vigtigste følelser i vi menneskers liv, nemlig kærligheden. Kærligheden til det vi laver, til familien, til venner og til de mennesker, vi ikke kan undvære.

Fahrenheit
61587217
9788771761597