2023
)

24 maj.24
AfJette Holmgaard Greibe
Skribent

Nu må skeptikerne efterhånden have indset, hvad billedlitteraturen også kan!

Den virkelige Operation Anthropoid tog sin begyndelse d. 28. december 1941, da flere faldskærmsudspringere, inkl. Jozef Gabcik og Jan Kubis, sprang ud fra et RAF-bombefly og landede nær landsbyen Nehvidzy øst for Prag. Tegneserien følger historien om faldskærmstropperne og modstandsfolkene fra deres spring til deres død. Hele holdet var udstyret med skydevåben, granater og sprængstoffer, og målet var at eliminere den tyske rigsprotektor Reinhard Heydrich, også kendt som "The Hangman", der var en af de førende nazister i Riget. Han var blevet forflyttet til Prag i begyndelsen af 1941 for at "genoprette ro og orden" i Bøhmen og Mähren, og fik titlen "rigsprotektor for Tjekkoslovakiet".

Selvom soldaterne i modstandsbevægelsen var forberedt til fingerspidserne, blev de ret overraskede, da Heydrich i april 1942 valgte at flytte fra slottet i Prag til et slot i byen Panenske Brezany, hvilket betød at hans morgenrute blev ændret. Modstandsgruppen ændrede også planer, og d. 27. maj 1942 blev Heydrich forsøgt dræbt, men døde først en uge senere af sine skader. På dagen for mordforsøget blev der erklæret civil undtagelsestilstand, og holdet bag mordforsøget gik under jorden. Deres tilholdssted blev afsløret af et medlem af gruppen under tortur af Gestapo. D. 18. juni 1942 stormede tyskerne katedralen, hvor modstandsfolkene gemte sig, og gruppens resterende syv medlemmer blev enten dræbt eller begik selvmord. Nu tog utallige deporteringer samt henrettelser af ca. 5000 civile sin begyndelse. Men missionen lykkedes!

Bogen indeholder rigtig mange fortællinger om de involverede, men det vil ikke give mening at begynde at opremse dem. Det samme gør sig gældende for den forholdsvis lange baggrundshistorie om det tidligere Tjekkoslovakiet. Begge dele præsenteres både fængende og overskueligt i tegneserien. Det er historien om en heltegerning, der krævede mange ofre, særligt efter Heydrichs død. Måske var valget ikke så svært, set i lyset af hvor mange Heydrich muligvis vil beordre henrettet under alle omstændigheder. Der findes adskillige fortællinger om denne operation, men ikke i dette flotte format.

Illustrationerne er fremragende og ret uhyggelige i mørke farver, henrettelserne er tegnet i lettere udvaskede scener, hvor man må nøjes med at gisne om ofrenes udtryk, og uhyggen er tydelig i den skarpe gengivelse af Heydrich, der som ørnen fra Tysklands nationalvåben står helt skarpt i sin uniform.

Både forfatter og illustrator har tidligere begge skildret historiske begivenheder, og denne helt forrygende tegneserie viser præcis, at de begge er eksperter i at skabe levende formidling.

E-voke
Lea Mejdahl Christiansen