Skyggegæsten

2022
)

Skyggegæsten

26 sep.22

Tredje bog i Malamander-serien holder de øvrige bøgers høje spændingsniveau og tilfører en snigende uhygge. En af de bedste serier til børn fra tiårsalderen.

I tredje bog møder vi igen hittegodsforvalteren Herbie Lemon, hans bedste ven Violet Parma og alle de andre i den sælsomme havneby Undervig. Denne gang afslører historien nogle af Herbies inderste drømme med et særdeles snedigt og uhyggeligt tvist.

For mange år siden skyllede Herbie Lemon op på bredden nær Undervig uden erindring om, hvem han var, eller hvor han var kommet fra. Han var beskyttet i en forsendelseskasse med citroner, hvilket gav ham det usædvanlige navn. Han arbejder nu på Hotel Nautilus som hittegodsforvalter og er bedste venner med Violet.

En dag dukker tryllekunstneren Calistra op med sine uhyggelige hjælpere og hævder at være Herbies moster. Calistras ankomst er tæt på Halloween, hvor beboerne i Undervig har planer om at opsætte et stykke om Skyggegæsten. Et spil, der handler om, hvordan dukkemesteren med den magiske lampe kontrollerede den mystiske Skyggegæst, som fik både borgmester Griskenfusk og hans skygge til at forsvinde.

I Undervig forsvinder nu både indehaveren af Undervig Bogapotek, Jenny Hanniver, og kort tid efter også Fru Fossil. Violet er overbevist om, at Calistra står bag, men Herbie mener, hun er uden skyld i de mystiske hændelser. Desuden ser Herbie ved flere lejligheder en skygge på væggen med horn i panden, som har noget at gøre med både Jenny og Fru Fossils forsvinden. De to venner skal løse mysterierne, men for første gang er de ikke enige om, hvordan de griber sagen an.

Jeg kan virkelig godt lide forfatteren udrulning af karaktererne og sagnene omkring den sære by. Som i Harry Potter har Herbie også udviklet sig meget i serien, og Thomas Taylor er virkelig god til at opfinde spændende sagn om mytiske figurer, der er knyttet til havnebyen, og til at skabe en rigtig modbydelig skurk. Jeg elsker katten Ervin og den lille eremitkrebs Mekke, der begge redder Herbie og Violet flere gange.

Det er en særdeles velskrevet serie, som jeg synes man bør læse i rækkefølge for at få den bedste oplevelse. ’Malamander’ er en af de bedste serier til børn fra ca. 10 år, fordi den har det hele!

Alvilda
Signe Lyng