Modstandskvinden

2023
)

Modstandskvinden

26 mar.23

En gruppe modige mennesker kæmper for retten til at leve i frihed i gribende roman om livet i Norge under besættelsen.

Historiens hovedperson er modstandskvinden Rumi Orlstad, som vi møder i Bergen i 1942 under den krig, der er skyld i, at hun har mistet sin elskede Magnus. Han druknede, da han hjalp modstandsbevægelsen, og både Rumi, hendes far og Rumis stedbror Rubio samarbejder med de nordmænd, der gør oprør mod "gæsterne". Efter Magnus’ død er Rumi fyldt med vrede overfor modstandsbevægelsen, men da hun finder to yngre modstandsmænd, der er sårede, hjælper hun dem alligevel.

Den ene modsatndsmand er Jens Parkes, hvis moster Marjit er Rumis nabo, og Marjit har været nærmest som en mor for Rumi. I begyndelsen er Rumi alt andet end begejstret for Jens, men efterhånden opstår der et tæt venskab imellem dem. Da Rumi opdager, at de norske kvinder, som er blevet gravide med nazistiske soldater, sendes til Lebensborn, en form for barselslejr, der "producerer ideelle ariske børn", bliver hun voldsomt chokeret. Disse børn bortadopteres til barnløse tyske familier, og det viser sig, at Rumis veninde Anya er en af de kvinder. Derfor beslutter Rumi og Jens at hjælpe Anya med at flygte. Selvom de begge har gjort noget tilsvarende før, bliver denne flugt afgørende på alle måder.

'Modstandskvinden' er en bog, der r fyldt med gode stærke karakterer, som ikke er helte, men derimod almindelige mennesker, der ikke kan holde ud at se passivt til, mens deres land er besat. Der er desuden masser af interessante bipersoner: Lothar Sellig, der er tysk officer, og som er på jagt efter Jens, Marjit, Rumis nabo, der er både frygtløs, kærlig og klog samt søde Anya, der venter barn med en soldat fra Tyskland.

Bergen er bragt til live på fineste vis af Mandy Robotham. Der er tegnet et både realistisk og spændende billede af byen under krigen, men forfatteren har også fået alle følelserne og rædslerne med, særligt uhyggeligt er Himmlers Lebensborn-projekt. Historien henvender sig til alle der kan lide historiske romaner med kærlighedshistorier.

HarperCollins
Lene Støvring
135492078