Nattergal, Flagermus

2023
)

Nattergal, Flagermus

16 jan.23

Velskrevet roman kombinerer effektivt spænding og historie i krig og kærlighed ved Anden Verdenskrigs spæde start.

Der er efterhånden skrevet en del romaner, hvor tidsrammen er Anden Verdenskrig og indholdet er mere eller mindre romantiseret. Det er også den overordnede præmis for ’Nattergal, Flagermus’, der foregår i hhv. Danmark, Tyskland og Frankrig i 1940 lige før og efter den danske besættelse, hvor krigen stadig er ung, men så småt begyndt at vise tænder.

Der er dog et eller andet særligt ved den her historie. Jeg blev med det samme fanget ind af bogens, til at starte med ret lette, atmosfære og aldeles fortryllet af Elisas personlighed. Det er interessant at følge hendes udvikling og se med hendes øjne, når nazismens grusomhed og manipulation langsomt går op for hende. Det er nemlig lige så meget en dannelseshistorie, som det er forskellige nedslag i en historisk periode, der var præget af usikkerhed, stigende grusomhed og en gryende fornemmelse for konsekvenserne af Hitlers fremfærd.

Bogen er ualmindelig velskrevet og veldisponeret med korte kapitler og et præcist (bold)øje for den gode kombination af spænding og historie. Og den lette atmosfære tilsættes hurtigt af noget mere farligt og ildevarslende, samtidig med at der også er elementer af action, humor og en del tårefremkaldende passager.

Vi lærer hovedpersonen Elisa Lind at kende som en ung, blåøjet kvinde, der har levet et beskyttet liv, hvor familiens idealer også er hendes idealer, uden at hun sætter særligt spørgsmålstegn ved dem. Samtidig er hun dog fuld af en boblende energi, snarrådighed og eventyrlyst, der sender hende i retninger, hun aldrig ville have drømt om. Retninger der vil få hende til at se både indad og udad og som kommer til at definere hende som et helt nyt menneske.

Elisa ønsker at gøre en forskel for sit fædreland, og da hun er vokset op i et særdeles nazistvenligt hjem tæt på den tyske grænse, falder hendes valg på tysk Røde Kors, hvor hun bliver sendt ud som sygeplejerske. Og da hun først kommer hjemmefra og begynder at danne sig sine egne meninger, finder hun venskaber og kærlighed de mest usandsynlige og overraskende steder samtidig med, at hun lægger mere og mere afstand til den ideologi, hun er vokset op med.

Forfatteren er forholdsvis ny i faget og er tidligere udkommet med den fantastisk nervepirrende krimi Ved Babylons floder, der er historisk funderet – og derfor er det ikke overraskende, at Nattergal, Flagermus ligeledes indeholder effektiv spænding og suspense - og en overraskende afsløring på de sidste sider. Elisa gør ikke noget halvt, og derfor bringer hun også meget nemt sig selv i fare ved at komme i vejen for eller stole på de forkerte personer. For i krigstid er dilemmaet ofte: hvem er fjende og hvem er ven?

Lindbak + Lindbak
135305626
9788793695986