Datterens fortælling

2020
)

Datterens fortælling af Armando Lucas Correa

21 okt.20

Gribende fortælling om en jødisk familie fra Berlin, som i 1939 bliver nødt til at flygte. Først 70 år senere kommer det frem i lyset, hvad der er sket med dem.

I 2015 bliver Elise Duval opsøgt af en kvinde og hendes datter i New York. De har på Cuba fået nogle breve, som tilhører Elise Duval. ”"Der er ikke tid til at gå rundt og mindes” havde Elise Duval altid sagt til sin mand og senere til sin datter og nu også til sit barnebarn.” Men nu er det tid til at mindes, og alle hemmeligheder må komme for en dag.

Familien Sternberg, der består af mor, far og to døtre, Viera og Lina, lever et uproblematisk liv Berlin. Han er en berømt hjertelæget, og hun har en boghandel. Men alt ændres langsomt og brutalt i takt med nazismens fremkomst. Faderen forsvinder i en lejr i Polen, og moderen vil sende døtrene til sin bror i Cuba og så selv følge efter senere. Men hun omstemmer sig i sidste øjeblik og sender kun den ældste datter Viera af sted. Selv tager hun og den yngste datter Lina til en landsby i Sydfrankrig - Oradour-sur-Glane -, hvor de tror sig i sikkerhed, men der må de også flygte fra.

Ad snørklede veje og ved at udgive sig for at være en venindes søster, ender Lina eller Elise, som hun nu bliver kaldt, i New York, hvor hun lægger låg på alt, hvad der har med fortiden at gøre. Indtil den dag hun modtager gamle breve fra Cuba.

Det er kun Linas og moderens liv, vi følger. Moderen er resten af sit liv præget af skam og skyld over, at hun har svigtet sin ældste datter. Hvordan kan hun blive tilgivet?

Det er en barsk og rørende historie om livet som jøde på flugt, men også en roman om stor hjælpsomhed og mod til at hjælpe. Skal jeg sætte en finger på noget, er det, at Lina/Elise indimellem har nogle tanker og overvejelser, som jeg ikke synes svarer til hendes alder. Men jeg bærer over med det, for forfatteren har skrevet en fin roman, som supplerer de mange romaner om jødeforfølgelser under 2. Verdenskrig.

Armando Lucas Correa er cubansk forfatter, nu bosiddende i New York. Han har sat sig for, at han vil skrive tre romaner, som handler om 2.Verdenskrig, og som alle bygger på autentiske begivenheder. I Den Tyske Pige var udgangspunktet MS St. Louis, som i 1939 sejlede mod Cuba med ca 900 tyske jøder på flugt. I 'Datterens fortælling' spiller udslettelsen af den franske landsby Oradour-sur-Glane den 10. Juni 1944 en stor rolle.

Hr. Ferdinand
Nete Harsberg
48543456