Postkort fra Berlin

2021
)

Postkort fra Berlin

27 sep.21

Velskrevet historisk fiktion om Anden Verdenskrig følger en gruppe journalister, der med livet som indsats kæmper for at få den sande historie bragt udenfor grænserne.

Den unge journalist for avisen The Chronicle, Georgie Young kaldet George, sendes til Berlin i 1938, hvor hun blandet andet skal samarbejde med en erfaren journalist, den afmålte og alt andet end imødekommende Max Spender. Georgie og Max er del af et korps af journalister, der skal afdække begivenhederne i Tyskland, samt be- eller afkræfte de mange rygter om, hvad der reelt foregår indenfor landets grænser. De ankommer til en by fyldt med hagekors og parader og får efterhånden arbejdet sig længere og længere ind bag nazismens slør, hvor de ser uskyldige mennesker blive overfaldet og deporteret til lejre, ingen ved hvor er.

Da Georgie var i Berlin året før, stiftede hun kendskab med Rubin, som fungerer som hendes chauffør. Han er jøde og forsørger sin kone, børn og syge svoger gennem sit chaufførjob, lige indtil forbuddet mod at jøder kører bil træder i kraft. For at tilføre yderligere spænding, tiltrækker Georgie opmærksomheden fra Kasper Vortsch, et fremadstormende medlem af SS. En høj og smuk mand med meget særlige øjne, der tager hende med til selskab med nazisternes elite, hvis udskejelser giver Georgie kvalme.

Georgie finder gradvist ud af, at det indtryk Hitler gerne vil give af sig selv, i virkeligheden er helt forkert. Den verden, hende og Max graver sig ned i, er mere mørk end nogen af dem havde forestillet sig. Derfor beslutter Max og Georgie at bringe Rubin og hans familie i sikkerhed. Fra Berlin sender Georgie føljetonen ’Postkort fra Berlin’ hjem til London, hvor ’Berlinerpigen’ mere end antyder sandheden om nazisterne, mens læserne fornemmer journalisternes frustrationer over magtesløsheden.

’Postkort fra Berlin’ er Mandy Robothams debutroman på dansk. Det er en barsk og flot fortælling om at befinde sig i en verden på randen af krig, mens alt, du tror på, langsomt går i opløsning. Hovedpersonen Georgie er desuden både modig og sympatisk, samtidigt med at historien er troværdig og virkelig spændende.

Der er sket en massiv genopblussen i historisk fiktion fra Anden Verdenskrig, også med kvindelige hovedpersoner. En anden god roman, der også fortæller om Anden Verdenskrig, er Den sidste boghandel i London af Madeline Martin.

HarperCollins
Lene Støvring
39585553