Arkitekten fra New York

2022
)

Arkitekten fra New York

25 aug.22

Romanen fortæller på levende vis om Emily Warren Roebling og hendes store rolle i opførelsen af Brooklyn Bridge.

Året er 1885, stedet er New York. John Augustus Roebling er tysk-amerikansk ingeniør, og han får overdraget opgaven med at bygge den enorme hængebro over East River, der skal forbinde Brooklyn med Manhattan. Han begynder at planlægge en imponerende struktur, men så sker der en katastrofe. Under opmålingsarbejde kommer han ud for en ulykke og dør kort efter af en stivkrampeinfektion.

Nu er det hans søn, Washington Roebling, der bliver chefingeniør og skal bygge broen i stedet for sin far. Skæbnen vil, at han får dykkersyge og bliver sengeliggende i månedsvis. Hans kone Emily er både matematisk begavet og modig, og derfor overtager hun ledelsen af arbejdet, på trods af  evindelig modstand. De mange opslidende kampe er det hele værd, for ved åbningen rider Emily over broen i følgeskab med præsident Chester A. Arthur og beviser, at kvinder kan andet end at agere værter. Brooklyn Bridge blev ægteparret Roeblings livsværk og er på dette tidspunkt den længste hængebro i verden og et nyt vartegn for byen.

Emily Warren Roebling skrev sig ind i amerikansk ingeniørhistorie, og hun har nu fået en stemme udenfor New York. Romanen skitserer historien om Emily Warren Roebling fra begyndelsen af hendes ægteskab med Washington Roebling. Parrets privatliv, herunder bekymringer om deres ægteskab, børn ol., er ikke det primære i bogen, det er til gengæld opførelsen af Brooklyn Bridge. Fortællingen er fængende og tager læseren på rejse i historien. Jeg havde ikke troet, at en roman om brobygning kunne optage mig, men forfatteren har fået historien til at føles så levende, at jeg kunne mærke både spænding og tragedie, men også euforien, når det lykkedes.

I epilogen nævner forfatteren, at der ikke eksisterer omfattende information om Emilys rolle i oprettelsen af broen, og at en del af bogen derfor er ren fiktion. Emily har ikke fået rollen som frelser, men som en autentisk kvinde med en stærk logik og stor matematisk forståelse. Romanens har mange fine portrætter, også af bipersonerne og er en herlig historisk fiktion. Det er desuden dejligt, at der i øjeblikket udkommer mange spændende bøger om kvinder, som har haft en historisk betydning.

Gutkind
Jacob Jonia
62660996