Det er bare blod - din første (bog om) menstruation

2023
)

Det er bare blod : din første (bog om) menstruation

16 mar.23

Vidunderligt uhøjtidelig, farverig og ligefrem festlig bog for børn og unge om menstruation.

Et miks af korte velillustrerede faktuelle afsnit og teenagepigers egne historier inviterer læseren ind i et inkluderende fællesskab med en stor vidensbank af erfaringer og brugbare tips og tricks til livet med månedlige blødninger.

De fleste kvinder ser nok menstruation som et nødvendigt onde, der bare skal overstås hver måned uden for megen opmærksomhed. På den måde er vi måske i virkeligheden ikke kommet så langt med aftabuiseringen af dette emne, som man i disse kropspositive tider kunne håbe på. Er gennemsnitskvinden blevet fri nok til at tale højt om at ”jeg” har menstruation og ikke bare ”man”? Jeg tror på, at personlige beretninger fra rigtige piger som dem i denne bog er noget af det, der kan hjælpe børn og unge med at acceptere deres krop og dens helt naturlige funktioner.

Titlen ’Det er bare blod’ passer virkelig godt til den uhøjtidelige tone, denne bog sigter efter og også rammer ret godt. Korte letforståelige og velillustrerede faktuelle afsnit blandet med personlige beretninger fra virkelighedens verden giver læseren svar på nogle af de spørgsmål, som kan være svære at stille højt til ens lærer, mor eller veninde. Fx har nogle af pigerne i bogen oplevet at bløde igennem. De overlevede, og de har gode og håndgribelige råd til, hvordan læseren også kan det.

Velkendte såvel som nye metoder til at håndtere blødningen gennemgås grundigt, der er tydelige farvefotos af både bind, blod osv., og tegnede sekvenser, der fx viser, hvordan man sætter en tampon op. Det gør bogen til en højst brugbar og anbefalelsesværdig bog om menstruation for begyndere. Forældre og lærere, der synes, at emnet er lidt svært at få taget hul på, kan også med fordel starte her, for det faktuelle bliver forklaret på en meget naturlig og letforståelig måde, der tager al potentiel pinlighed ud af diskussionen.

Bogens layout er fuldt af de skønneste farver og tegninger af forskellige piger, og det hele ser flot ud og ja, faktisk som lidt af en fest, man får lyst til at deltage i, eller i hvert fald ikke bliver skræmt væk af.

Menstruation og nye produkter til at håndtere blødningen har være meget fremme i de seneste par år, og der er en positiv udvikling mod mindre skam og mere frihed og flere valgmuligheder. De fleste kvinder forbinder dog stadig blødningen med besvær og opfatter menstruation som et privat anliggende, man helst ikke vil have, at andre skal kende til. Der er altså stadig plads til forbedring, hvad angår åbenhed.

Denne bog har en god naturlig tilgang, der er supernutidig og ikke for voksen, og kan give børn og unge svarene på de fleste spørgsmål, der har med menstruation at gøre. Læseren får en slags fornemmelse af at have nogle nye veninder, der ærligt fortæller om deres erfaringer, og resultatet er en helt igennem positiv læseoplevelse, der kan gøre en potentielt overvældende ting som menstruation meget lettere at håndtere.

Albert
135304174
9788794301176