2010
)

Valhalla: den samlede saga af Peter Madsen

26 sep.18

Historierne om de gamle nordiske guders oplevelser i og uden for Valhalla rummer mange paralleller til vores verden. Der er simpelthen ingen undskyldning, Valhalla er et must!

Lige fra begyndelsen har Valhalla-tegneserierne været en enorm succes. Der er udkommet 15 tegneseriealbum fra det første album ‘Ulven er løs' til seriens sidste bind ´Vølvens syner'.

Det er i år 40-året for første udgivelse. Det første album blev skabt af Peter Madsen, som dengang stadigt gik i gymnasiet, sammen med Henning Kure, Hans Rancke og Søren Håkansson. Valhalla-tegneserien genfortæller de gamle myter fra nordisk mytologi, men serien er også et fantastisk eventyr i sig selv. Peter Madsen har håndtegnet alle bindene i serien. Langt det meste af farvelægningen er også sket i hånden af forskellige farvelæggere gennem årene. De sidste to bind i serien er farvelagt på computer.

I hvert af de fem fem luksus-samlebind med hver tre historier finder man ydermere teksterne til de originale myter; Den ældre Edda, Snorris Edda, Gylfaginning, Skjaldsmål, Ynglingesagaen, Saxos Danmarkshistorie og Hedin og Høhnes saga. Man følger processen hele vejen fra myte til tegneserie. Alt  er ledsaget af fantastiske illustrationer, alternative forsider, plakater og rigtigt mange skitser. Som en bonus, og hvis man kigger efter, gemmer der sig flere steder i historierne kendte ansigter, rigtige mennesker såvel som tegneseriefigurer.

I første bind finder man også en ny myte om Odins rejse samt en bonustegneserie om sagnhelten, den danske konge Regnar Lodbrog. Tegneserien ’Historien om Regnar og Kraka’ er oprindelig fra 1982 og blev dengang bestilt af Undervisningsministeriet til folkeskolens udvidede afgangseksamen. I første bind kommer man på rundtur i gudernes verden, og det hele er fantastisk tegnet med en alvorlig streg, som trækker paralleller til gendigtningerne, Peter Madsen skrev af ´Menneskesønnen´ og ´Jobs Bog´.

Serien indledes med, at menneskebørnene Tjalfe og Røskva kommer til Valhalla som Thors tjenere, og søskendeparret fungerer som fortællerne af historierne, og de guider os igennem alle de mange historier i alle fem album. I første bind er det myterne om 'Fenrisulven´ og ´Thors brudefærd´samt den eventyrlige fortælling om ´Odins væddemål´. Sidstnævnte er en af de sjoveste af alle fortællingerne.

I ’Odins Væddemål’ ser man valkyrierne bringe de faldne krigere til Valhalla, hvor de skal leve som konger indtil Ragnarok. Disse krigere er både fordrukne og halvdumme. Under et af deres utallige masseslagsmål vil Odin inspicere krigerne, og en af dem kommer ved et uheld til at kaste en hjelm lige i hovedet på Odin, som bliver rasende. Han lader valkyrierne vide, at de ikke gør deres arbejde godt nok, men de mener "at han ikke selv ville kunne gøre det bedre!". Det hele ender i et væddemål, hvor Odin må drage til Midgård og finde tre helte, der er værdige til at komme med til Valhalla, uden at gøre brug af sine trolddomsevner. I Odins fravær kommer hans to vanvittige brødre, Vile og Ve, til Asgård, da de mener, det er deres pligt at passe Odins job, som også inkluderer at passe både Frigg og valkyrierne i hans fravær. Mens stakkels Odin er på udkig efter sine tre helte, raseres Asgård af hans to rablende brødre, der udover at jagte alle kvinderne også indsætter en jættehær til at bevogte dem alle mod netop jætterne.

I andet bind kan man gense Quark, som man også stiftede bekendtskab med i ’Thors brudefærd’. Han var egentligt tænkt som en biperson, men figuren udviklede sig og fik senere både en avis- og en albumserie. Han er simpelthen min ubestridte favorit. Quark er en lille jætteunge med et kraftigt underbid og bid i det hele taget, som kun kan lave ballade og derfor ofte er både udskældt og udstødt. Men han er så kærlig og misforstået, og han er den sjoveste karakter i hele sagaen. I andet bind kan man læse ’Historien om Quark’, ’Rejsen til Udgårdsloke’ samt ’De gyldne æbler’, hvor man hører om hemmeligheden bag gudernes evige ungdom.

Tredje bind rummer sagaen, hvor Thor skal på fisketur ’Ormen i dybet’, historien om ’Frejas smykke’ og ’Den store udfordring’, hvor Thor udfordres til tvekamp af en udspekuleret jætte. I fjerde bind hører vi om, hvordan guderne fik fat i nogle af deres særlige ting, f.eks. en hammer der altid vender tilbage til den, der kaster den, hvordan Sif fik sit gyldne hår og mange andre historier i ’Gudernes gaver’. I ’ Mysteriet om digtermjøden’, finder vi ud af, hvordan den særlige digtermjød blev opfundet, og i ’ Gennem ild og vand’ skal Loke bruge alle sine særlige listige evner. I sidste samlede bind opdager vi, hvem det stod bag Balders ulykke, og hvem der er hans store kærlighed. Vi hører desuden om, hvem der i virkeligheden sikrede Asgård mod jætterne i fortællingen om ’Muren’, og vi når frem til Ragnarok med en ny og uprøvet vølve som vores guide i ’Vølvens syner’.

Historierne er ikke kun gamle myter, der er aktualitet i mange af dem, og da Fenrisulven skal fanges, påpeger Frigg den Vise: "Det er os, der er farlige - ikke ulven! ".

Valhalla-tegneserien har høstet anerkendelse af flere omgange, blandt andet Ping Prisen i 1989, SAS-prisen for Bedste Nordiske Tegneserie i 1999 og Orla-Prisen for Bedste Tegneserie i 2008. Serien har solgt over 100.000 eksemplarer og er oversat til 10 sprog, bl.a. Indonesisk. Den er oprindeligt inspireret af ugebladsserien ’De gamle guder’, som kørte i ugebladet ’Landet’ i 1943, både hvad angår indhold og tegnestil. Mange af albummene har oprindelig været udgivet som føljetoner i forskellige dagblade og ugeblade. Den første historie, ’Ulven er løs’, blev udgivet som føljeton i Billedbladet.

Grundet sin alder har serien gennemgået en vis forvandling igennem tiden. Humoren har dog altid været i centrum for Peter Madsen, og det er en helt fantastisk oplevelse at læse serien fra start til slut, og man glædes over de mange små detaljer, både tegnermæssigt og dialogmæssigt, for ikke at nævne de forskellige figurers udvikling igennem serien.

Jeg har altid elsket tegneserier, men denne serie er simpelthen nummer ét. Man får en skrevet historie, men man møder også en visuel lussing af eminente farver og former. Jeg er aldrig stoppet med at læse tegneserier, selv nu i mit voksenliv, og jeg prøver ofte at sende en tegneserie efter læseskræmte børn. Tegneserier er for alle! Både børn og voksne, læseglade og ikke-læseglade, da de har en form, som man kan overskue at læse.

I disse samlede udgaver i hardback får børnene fornemmelsen af at sidde med en rigtig bog, hvilket indebærer den taktilitet, som de rigtig godt kan lide.

Carlsen
28303076