Asgårds datter

2022
)

Asgårds datter - drømme om sne og blod

17 okt.22

En spændende serie til tweens om nordisk mytologi, ung kærlighed og kampen mellem det gode og det onde.

Fréa bor sammen med sine forældre og har nogle voldsomme syner, der indimellem bliver til virkelighed. En nat vågner hun ved en masse postyr fra stuen og en frygtelig stank. Det viser sig, at de har besøg af en jætte, som står med den ene arm hugget af, og ved siden af ham står Fréas mor med et blodigt sværd i hænderne.

Fréas mor fortæller hende, at de begge er valkyrier, og at jætternes største ønske er at invadere Midgård, som bevogtes af valkyrierne, hvilket betyder, at det på ingen måde er et tilfældigt besøg. Fréa og hendes mor flygter til Asgård på ryggen af kæmpehesten Aslak, og nu finder Fréa ud af, at hendes far ikke kun er skibsreder, men at han først og fremmest er en einherje.

Da Fréa og hendes mor ankommer til Asgård, opdager de, at Fréas far er forsvundet, og hendes mor tager øjeblikkeligt ud for at finde ham. Fréa lades tilbage på familiens store gård med husets nisse Hauk. Inden længe er hun blevet venner med Fredrik og Aislinn, og hun er startet i træning som valkyrie. Fréas liv er helt forandret, og hun er blevet udpeget som sanddrømmer, blevet ufrivilligt forlovet og kidnappet. Hendes drømme bliver stadig mere livagtige.

Historien er første del i trilogien ’Asgårds datter’, der foregår i samme univers som forfatterens tidligere serie ’Asgårds døtre’, men denne henvender sig til et yngre publikum. Bogen blev udgivet første gang i 2013 med titlen ’Sanddrømmeren’, og har i denne nye udgave fået lavet sproglige løft og opstramninger. Det er en roman, som fortæller den fiktive historie om sanddrømmeren Fréa, der er oldebarn af Sigurd Fafnersbane og valkyrien Sigdrifa.

Har man nogen form for kærlighed til nordisk mytologi, er bogen nærmest uundgåelig læsning. ’Drømme om sne og blod’ er spændende og veltænkt, og forfatterens store viden om nordisk mytologi efterlader læseren i trygge hænder.

Tellerup
62925043
9788758847962