Vei. Bog 1

2020
)

Vei. Bog 1

16 maj.21

Et blodigt eventyr med udgangspunkt i den nordiske mytologi. Billedsiden tager pusten fra læseren, og som i Game of Thrones er der hverken åbenlyse helte eller skurke.

​​Vei er et menneske, der stammer fra Jotunheims rige, jætternes land. Her lever mennesker sammen med jætter, som de betragter som guder. Vei er udvalgt som Ran, sin stammes udvalgte, og hun trænes i stridskunst for at kæmpe mod raner fra de 13 andre stammer i dysten Meistarileikir, som er kampen om gudernes ære. Dernæst skal krigerne fra Jotun kæmpe mod deres svorne fjender fra Asgårds i tvekamp. Vinderne må herske over Midgård indtil næste turnering.

Da Vei uden nogen forklaring kastes langt ud i havet af sin gud Veidar, reddes hun ombord på et vikingeskib, ledet af Prins Eidyr. Han er på jagt efter Jotumheim, som han vil erobre. Skibet forliser efter en voldsom storm, og Prins Eidyrs livvagt Dal følges nu med Vei gennem Jotunheim. De findes af jætterne og tages begge med tilbage til jætternes hal på Tordenbjerget, hvor de overlevende fra skibsforliset sidder fanget i bure. Nu skal Vei kæmpe for Jotunheim mod aserne. Hun ved, at hun skal kæmpe for sit liv, da aserne benytter sig af magi. Hun får hjælp af en kvinde fra en højst uventet kant.

Det er en forrygende og vellykket historie, der portrætterer aserne som både grusomme og blodtørstige. Fortællingen udforsker forholdet mellem guderne og mennesker, hvilket vises fra forskellige synspunkter, og bogen involverer masser af politik og magtkampe. Fortællingen trækker paralleller til Frank Herberts serie om Dune, der også har en vis tyngde. Bogen er illustreret vidunderligt detaljerigt med masser af stemningsfulde billeder og med allerstørste dygtighed. Den anbefales varmt til alle voksne, der elsker mytologi og fantasy.

Cobolt
Hanna Lützen
48808719