Peters bog

2023
)

Peters bog

04 dec.23

Andet bind i serien, der bygger på forfatterens familiehistorie, viser, hvor hvor svært det kan være at bryde med sin arv.

I seriens første bind fulgte vi Erik, fra han blev sendt til Sverige af sin mor, da han var dreng. Han var et af Finlands krigsbørn, der voksede op i Sverige. Erik blev senere gift med Linnea, og de fik børnene Peter, Tuuli og Anna. Erik var ambitiøs og arbejdsom, men kæmpede mod altoverskyggende dæmoner, der endte med at koste ham livet som 42-årig, mens Peter gik i gymnasiet.

I seriens andet bind følger vi sønnen Peter, der er flyttet fra sin mor i Sverige og til København for at gå på gymnasiet. Han ansættes efterfølgende i et rederi og flytter kort efter til Valencia for at arbejde. Han lever det gode liv, hvor han også bruger tid på at dyrke sin kreativitet. En dag står hans ekskæreste Anne udenfor hans dør, og de bliver kærester igen. Efter en tid rejser de tilbage til Danmark, hvor Peter uddanner sig som journalist, mens Anne læser økonomi. Hun modtager et studielegat, og Erik og Anne rejser til Washington, hvor de supplerer deres indtægt med, at Peter skriver artikler, der sendes hjem til Dagbladet.

Efter noget tid bliver Anne gravid, og siden mange ting er dyre i USA, særligt når man skal stifte familie, rejser de tilbage til Danmark og flytter i lejlighed. Peter har skabt sig gode kontakter, og den lille families liv ser ud til at køre på skinner. Men alle de kræfter Peter bruger på at holde sin fars spøgelse fra livet betyder, at de følelser han holder i live, sætter kursen for hans eget liv.

Jeg har med stor interesse fulgt familiens op- og nedture igennem seriens to bind. Karaktererne er mennesker på godt og ondt, og med helikopterblik betragtes deres indbyrdes relationer. Peters historie er smertefuld og aktuel. Han er overbevist om, at han gør det rette, og han arbejder i døgndrift for at gøre det bedre end sin far. Peter ønsker at opnå en højere titel og tjene flere penge end Erik, men ser ikke, at det usunde fokus, som fylder hans liv, langsomt ødelægger ham.

'Peters bog' er en fornem illustration af, hvor uforeneligt det kan være at ønske god tid med sin familie, udleve sine arbejdsmæssige ambitioner og passe på sig selv.

Alhambra
137007142