Pakket - en familie

2022
)

Pakket - en familie

03 okt.22

Der er meget nyt fra hjemmefronten i denne fremragende roman om en kvindes hemmeligheder og en families prøvelser, mens manden er langt væk på slagmarken.

’Pakket. En familie’ er historien om den familie, der bliver tilbage i en østrigsk landsby, da manden drager i krig. Hvordan klarer en hustru og fire børn sig igennem en krigstid med hungersnød og farer uden at vide, om manden nogensinde vil komme hjem igen? Hvad sker der, når manden vender hjem, og der pludselig er et barn mere i familien, end da han tog afsted? Det er en stærk hjemmefrontsroman, der skildrer den knap så glorværdige side af historien om krig, som millioner af hustruer og familier har oplevet gennem tiden.

I centrum af romanen står Maria, gift med Josef og mor til fire børn ved begyndelsen af Første Verdenskrig – fem børn ved slutningen af krigen. Familien er de fattigste i landsbyen og bor langt fra alle andre, udstødte og ringeagtede. Heraf romanens titel ’Pakket’. Hvad de ikke har i formue, har de til gengæld i stolthed og skønhed. Begge forældre er smukke, men særligt Maria er den smukkeste i miles omkreds, og alle mænd drømmer om at ligge i hendes seng.

Marias skønhed bringer hende i en udsat position, da Josef bliver indkaldt. Nogle mænd som landsbyens borgmester vil gøre næsten hvad som helst for at gå adgang til hendes krop og tror sig dybest set også berettiget til at få den adgang. Børnene må hjælpe til med at afværge tilnærmelser, og det er således også en historie om familiesammenhold.

Måske bliver Maria også selv forelsket i en charmerende fremmed undervejs, og da hun pludselig er gravid, svirrer rygterne lynhurtigt. Josef har kun været hjemme på orlov to gange, og det virker usandsynligt for landsbyboerne, at han skulle være faderen. Logikken synes at være, at fordi Maria er så smuk og tiltrækkende, må hun naturligvis også være promiskuøs. Hvem, der er barnets far, er romanens store mysterium.

Det er kækt og passende, at Monika Helfer har valgt at kalde sit par Maria og Josef efter den ældgamle historie om en kvinde, der bliver gravid på mystisk vis, og en mand, der vælger at tage et barn til sig, som ikke er hans. På den måde skriver Helfer sin roman ind i en større historie om kvinders udsatte position og hemmeligheder.

’Pakket. En familie’ er virkelig velfortalt. Alle karaktererne står levende frem på papiret, for Monika Helfer har en evne til præcist at skrive en hel personlighed frem med meget få detaljer, og hun gør det ofte med et glimt i øjet. Der er en lune at spore i fortællerstemmen på trods af de barske begivenheder i romanen, og Helfer lader meget stå åbent, så hun inviterer os til at gætte med. Den drilske fortælling om skønne, gådefulde Maria og hendes børneflok gør derfor et dybt indtryk og arbejder videre i læseren længe efter endt læsning.

Palomar
Dorthe Seifert
62669381