Overløber

2014
)

Overløber af Robyn Young

09 okt.14

Underholdende og actionfyldt andet bind i Robyn Youngs trilogi om den skotske kamp for selvstændighed omkring 1300-tallet.

I Oprør hørte vi om, hvordan den skotske konge døde uden arvinger, og hvordan en magtkamp brød ud i den skotske adel. Med den engelske konge Edward 1. som mægler blev John Balliol valgt til Skotlands konge, men ikke hele adelen stod bag valget, idet Balliol blev betragtet som en marionet for Edward. Blandt Balliols modstandere var Robert Bruce, der selv var blandt kandidaterne til Skotlands trone, og i slutningen af første bind bekendte Robert kulør og forrådte den engelske kong Edward, som i virkeligheden ønskede at samle de britiske øer under den engelske krone.

Her i bind to er Robert på flugt fra englænderne, mens han leder efter det sidste relikvie fra Merlins profeti, som skulle være gemt i Irland. Imens hærger Edward Skotland for at slå Roberts oprør ned. Men selvom det lykkes for Robert at få fat i relikviet, er han alligevel nødt til at vende sig mod kong Edward. Pludselig ser det nemlig ud til, at hans gamle rival Balliol er ved at få samlet skotterne bag sig, og et Skotland, hvor Balliol er konge, har ingen plads til Robert. Så Robert udtænker en snedig men livsfarlig plan, der betyder, at han må sværge sin værste fjende troskab for at overleve og bevare håbet om Skotlands krone.

Både underholdnings- og spændingsmæssigt holder Robyn Young niveauet fra første bind i serien. Hun skriver levende og letforståeligt, og selvom det kan være lidt vanskeligt med navne og titler (Robert Bruce er for eksempel opkaldt efter både sin far og bedstefar), så er Young god til at føre læseren, så man hurtigt får styr på det. Bagerst i romanen har Young indsat et efterord, hvor hun gennemgår de historiske facts og de ændringer, hun har foretaget for at få fiktionen til at gå op, og her ses tydeligt hvilket stort researcharbejde, der ligger bag romanerne.

Jeg kan generelt godt lide at læse historiske romaner, fordi man både bliver underholdt og får ny viden. Det er også tilfældet med Overløber, som med sin blanding af action, historiske facts og indsigt i magtspillet i middelalderens Skotland og England gled ned som en kold is på en varm sommerdag.

Originally published by Jette S. F. Holst, Litteratursiden.

People'sPress
Henrik Enemark Sørensen