Treenighed

2015
)

Treenighed af Conn Iggulden

21 nov.15

Højspændt, intelligent og medrivende drama fra 1400-tallets England, hvor de to store slægter starter Rose-krigene.

Dette er andet bind i trilogien om Rose-krigene i England. Slægterne Lancaster og York har så småt lagt sig ud med hinanden. Kampen om magten er hård, og de holder sig ikke tilbage for at starte en ny, brutal krig. I sidste bog efterlod vi kong Henrik dødssyg. Men trods udsigter til det modsatte vågner han af sin feberdøs og er mere klar og levende end tidligere. Dronning Margaret gør dog stadig sit for at hive i trådene i kulissen. Andre står også på spring for at få kongens gunst – og den magt der følger med.

Dette er en gribende roman om tidligere tiders intriger og magtkampe. Man følger slagets gang fra første parket, når dronningen forsøger at trumfe sin vilje igennem. Og man føler hvert et sværdslag, når man tages med på slagmarken af repræsentanter fra husene York og Lancaster. Alt er levende beskrevet, så det er lige før, man kan lugte sveden og mærke tårerne. Dog er der mange personer at holde styr på, og det er helt klart en fordel, hvis man har en smule kendskab til den engelske adels opbygning.

Bogen er ikke i kategorien ”let underholdning”. Den kræver, at man tager sig tid og ro til at læse den. Men den er helt klart tiden værd! Ikke mindst da der er nogle fremragende beskrivelser af krigene. Sjældent har jeg læst så medrivende beskrivelser af noget så grusomt. Personerne er så knivskarpt karakteriseret, at man ikke får en entydig god mand/ond mand fornemmelse. Alle har både gode og dårlige sider, og det gør, at man fornemmer alle intrigerne fra begge synspunkter. Dette giver en mere helstøbt læseoplevelse, hvor man fornemmer den store research om perioden og krigene frem for hvilken familie, forfatteren helst så som ”vinder”.

Ønsker man en lidt mere underholdningspræget bog om de samme krige, skal man have fat i Philippa Gregorys serie om Rose-krigene. Disse bøger har alle kvinder i hovedrollerne og et lidt mindre persongalleri. Ud over denne trilogi om Rose-krigene har Conn Iggulden skrevet to andre historiske serier. Den ene i fire bind om Cæsar. Og den anden i fem bind om Djengis Khan.

Rosekrigene #2
Mich Vraa
51892100