Hvornår kommer der en god nyhed?

2009
)

Hvornår kommer der en god nyhed? af Kate Atkinson

16 feb.09

En 30 år gammel grusom forbrydelse er udgangspunktet for denne utroligt velskrevne krimi, hvor en lang række skæbner og begivenheder virtuost væves sammen til en helhed.

Britiske Kate Atkinson beviser med denne 3. krimi med ekspolitimanden Jackson Brodie, at hun er mindst lige så velskrivende som i sine første romaner. Sproget er sprudlende og rammende, og trods den dystre baggrund er humoren en integreret del af bogen. Med sikker pen knytter Atkinson en lang række tilfældige begivenheder, der ikke ville holde en meter i virkeligheden, sammen til en helstøbt roman befolket med en række særprægede personligheder.

6 årige Joanna undslap ved at søge skjul i en kornmark, da en galning stak hendes mor, lillebror og storesøster ihjel. Nu møder vi hende som en sympatisk, succesfuld læge med en højtelsket baby, en stor hund, en mand med et lidt blakket ry, og ikke at forglemme en gammelklog, forældreløs barnepige, hvis stædighed og loyalitet bidrager kraftigt til at opklare gåden om Joannas forsvinden, der sker samtidig med at drabsmanden løslades.

Spændingen er lidt længe om at komme i gang, og der er rigtig mange personer at holde rede på. Men det er fuldstændig underordnet, for forfatteren skaber atmosfære og stemning bogen igennem og beskriver personerne levende og rammende, selv de mest perifere.  Hvem kan stå for karakteristikken af en velmenende terapeut, der ser ud, som om hun havde strikket sig selv?

En intelligent, humoristisk og indsigtsfuld krimi med dybere undertoner. Her præsenteres vægtige temaer som liv og død, skæbne og kærlighed. Personerne rummer mere, end overfladen lader ane. De tackler livet på forskellig vis. Som barnepigens prisværdige livsfilosofi lyder: "Vi er alle sammen alene, derfor må vi tage os af hinanden."

Atkinson er en egensindig forfatter, der skriver krimier efter sine egne regler, og slipper godt fra det! Uanset hvilke genrer hun for fremtiden vælger at slå ind på, er jeg sikker på, det vil være gode nyheder.

Lindhardt & Ringhof
Vibeke Houstrup
27597556