Hybenhjerter

2019
)

Hybenhjerter af Jane Susanne Andersen

02 dec.19

Lea har isoleret sig fra andre og lever sit liv gennem falske identiteter på nettet i en drøm om at være en anden med et mere spændende liv og en masse opmærksomhed.

Leas forældre er skilt, og Lea er meget alene. Hun bor sammen med sin mor, og hendes far bor med Tina, som han har fået hendes lillebror, søde Felix, med. Hendes bedste veninde er Emilie, eller det vil sige, hun var Leas bedste veninde, indtil Lea stjal et par cowboybukser i en butik, og Emilie sladrede om det til sin mor. Nu er Lea helt alene.

Lea finder en kattekilling i en baggård, som hun tager billeder af og lægger på Instagram, hvilket giver en masse likes. Indeni Lea vokser samtidig en historie om en kræftsyg pige, Veronica, som nok også vil få en masse likes og omsorgsfulde bemærkninger. Lea opretter en falsk profil på Instagram, og pludseligt er Veronica virkelig. Efterhånden udvikler Veronicas liv sig, og hun bliver en afgørende del af Leas liv. Lea opfinder også en mormor til Veronica, som hun bringer til live ved at gå ind på et plejehjem gentagne gange og snakke med en ældre dame. Men denne ældre dame har et navn, Minna, og der er stor forskel på at dele liv med en fiktiv person, man kan forme, som man vil, og så virkelige, levende, men demente Minna, som også selv har nogle historier at fortælle. Minna lærer den ensomme Lea rigtig mange ting om sig selv, både at livet ikke kun er forbeholdt unge mennesker, men også at alt har en konsekvens.

Ellen er 12 år og læseambassadør på Aarhus Kommunes Biblioteker og hun har læst bogen ’Hybenhjerter’. Hun synes bogen er rigtig god, især fordi den er anderledes end noget andet, hun har læst før. Hun kan især godt lide, når Lea besøger Minna på plejehjemmet, fordi Minna siger så mange mærkelige ting. Hun synes, at bogens overordnede temaer om ensomhed, at være udenfor og alligevel gøre det rigtige er meget aktuelle, nuancerede og tæt på virkeligheden: "Bogen har en rigtig god slutning, så det vil næsten være en skam, hvis der kom en efterfølger. Men hvis der gør, vil jeg helt sikkert læse den. Det er vigtigt at være ærlig, men når nogle ikke er ærlige, ligesom Lea, kan man også godt forstå dem. Det er vigtigt at forstå, at verden ikke er kun er sort og hvid".

Ellen anbefaler bogen til andre unge, fordi den er anderledes end mange andre bøger og handler om noget, der er vigtigt.

Turbine
46319192