Af Line Dalbro, bibliotekar v. Aalborg Bibliotekerne og bogblogger på "Forestillinger om paradis" og Instagram.
Romancelitteratur buldrer frem – men hvor skal man starte, hvad er et ”trope”, og hvad kan dansk romance?
I en verden fuld af nyheder om krig, økonomiske problemer, klimakriser og meget mere kan det være dejligt at have et rart sted at flygte hen til, når man ikke kan klare flere dårlige nyheder. Sådan et sted kan romancelitteraturen være.
Romance-genren dækker over kærlighedshistorier og er bestemt ikke noget nyt begreb. Det kan dateres flere århundrede tilbage, hvor det dengang var den tragiske kærlighed mellem to mennesker, der blev portrætteret. Det kan være legenden om ridderen Tristan og den irske prinsesse Isolde, der forelsker sig, men som ikke kan få hinanden eller Shakespeares ‘Romeo og Julie’. Fælles for begge historier er, at ingen af dem får hinanden, og alle dør – virkelig opmuntrende læsning.
I nyere tid er den tragiske slutning skiftet ud med en lykkelig. Selvom de udvalgte ofte skal igennem en masse prøvelser og tests af deres kærlighed, sejrer kærligheden til sidst – i hvert fald langt hen ad vejen. Romancelitteraturen giver læseren et fristed, hvor kærlighed er det største i verden. Men den lykkelige slutning kommer ikke uden hårdt arbejde og forhindringer, der skal overvindes. De berører temaer, som vi almindelige mennesker kan sætte os ind i: Hvornår er det ok at begynde at date igen, efter ens partner er gået bort? Hvad hvis man har mistet sig selv i et forhold og skal finde vej tilbage? Hvad hvis man møder sin totale modsætning, men alligevel drages af vedkommende?
Kærlighed og kvindesyn
I moderne romance er det selvfølgelig den første, den store eller den sidste kærlighed, der er i fokus, men romancelitteratur indeholder ofte også andre budskaber og har samtidig ofte en stærk kvindelig hovedperson. Hun ved, hvad hun vil, og hun tør kæmpe for det – ligegyldigt om det drejer sig om hendes karriere eller valg af partner. Hun har sine egne meninger og er et godt modstykke til den mand, hun forelsker sig i.
Typisk ser vi en ”grumpy” mandlig hovedperson, der udadtil virker tilknappet, utilnærmelig og kold, men som forelsker sig i en ”sunshine” af en kvinde – altså en der bringer sollys i hans tilværelse og smelter hans kolde facade og viser, at der er et hjerte af guld og masser af følelser under overfladen.
Mange af de romancetitler, der er meget populære, foregår i det store udland med milliardærer, luksusklubber, penthouselejligheder, storslåede rejser og smukke kjoler og smykker – et liv som mange herhjemme har meget langt til. Men selvom historierne foregår et sted langt væk, kæmper parrene med ”hverdagsagtige” problemstillinger.
Dansk romance
Vi behøver dog ikke tage til det store udland for at læse fremragende og underholdende romance. Danske forfattere som L. Sherman, Ella Andrup, Sara Ejersbo, Pia Konstantin Berg og Henriette Vesterbak har skrevet mange romancehistorier, der foregår rundt omkring i Danmark.
Selvom det kan være fedt at drømme sig væk til en tropeø eller en storby, så kan de danske historier også noget. De har den styrke, at historien foregår i ens baghave, og derfor kan man næsten forestille sig, at man selv møder drømmemanden/-kvinden og forelsker sig. Samtidig kan det lokale også føles trygt, og man kan meget tydeligt se omgivelserne for sit indre blik, når man læser det.
Derudover kan der flettes samfundsaktuelle problemstillinger ind i en romantisk fortælling. L. Sherman har fx i ‘Lærkeholm’ taget problematikken op om, hvordan forslaget om en bro kan skille en lokalbefolkning ad. Inspirationen er tydeligvis fundet i snakken om en bro over Egholm i Limfjorden.
Humor og tropes
En af grundene til at jeg elsker at læse romance, er humoren, der ofte er heri. Kemien mellem hovedpersonerne er tit spot on, og jeg griner over comebacks og jokes og de situationer, som hovedpersonerne ender i.
Der er sågar serier, hvor jeg føler, jeg får nye venner. Det kunne være ”Off-Campus”-serien af Elle Kennedy. Det er en serie på fire bøger (og dertil en novellesamling og spin offs), der følger fire ishockeyspillere og deres kamp for kærligheden. Hver bog har et par i hovedrollerne, men alle personerne går igen i hinandens bøger.
Som romancelæser kan man også dyrke bestemte ”tropes” eller temaer. Altså et tema som historien er bygget op omkring. Det kan være:
”Enemies to lovers”: Hovedpersonerne starter med at hade hinanden, men det had dækker ofte over, at de er vilde med hinanden.
”Grumpy-sunshine”: En ”grumpy” mandlig hovedperson, der møder en kvinde, der bliver sollyset i hans liv.
”Friends to lovers”: Venner der udvikler følelser for hinanden.
”Forbidden love”: En forelskelse der er ilde set af samfundet eller omgangskredsen.
”Dark romance”: En romancehistorie hvor især den mandlige hovedperson ikke er den typiske helt, men nærmere en skurk med et tvivlsomt moralsk kompas, som ikke skyr nogen midler for at få, hvad han vil have.
”Fake relationship”: Hovedpersonerne indgår i starten af historien i et falsk forhold, men som historien skrider frem, får de rigtige følelser for hinanden.
Nedenstående titler er nogle af de populære indenfor de forskellige genrer.
”Enemies to lovers”-titler:
'Kærlighed i teorien' af Ali Hazelwood
Icebreaker af Hannah Grace
King of Sin: Vrede af Ana Huang
Twisted: Hate af Ana Huang
”Grumpy-sunshine”-titler:
Twisted: Love af Ana Huang
'The Fine Print' af Lauren Asher
'My Killer Vacation' af Tessa Bailey
”Forbidden love”-titler:
King of Sin: Stolthed af Ana Huang
'Powerless' af Elsie Silver
'Credence' af Penelope Douglas
”Dark romance”-titler:
'Haunting Adeline' af H. D. Carlton
'Hooked' af Emily McIntire
'The Sinner' af Shantel Tessier
“Fake relationship”-titler:
Hypotesen om kærlighed af Ali Hazelwood
'Terms and Conditions' af Lauren Asher
Den spanske kærlighedsaffære af Elena Armas
Romantasy
En sidste krølle på romancelitteraturen er romantasy (altså en sammenblanding af romance og fantasy). Lige nu er der næsten ikke noget hottere.
Et godt eksempel herpå er Fourth Wing af Rebecca Yarros, der i øjeblikket går sin sejrsgang over hele verden. Det er historien om den unge pige Violet, der har en bindevævssygdom, er datter af generalen og som sendes på krigscollege. Her skal Violet kæmpe for overlevelse, for sine venner, for at blive matchet med en drage og ikke mindst skal hun kæmpe imod tiltrækningen af den mørke, dystre og hemmelighedsfulde Xaden Riorson.
Sarah J. Maas’ Et rige af torne og roser' falder også i denne kategori, desværre er det kun de tre første bøger i serien, der er oversat til dansk.
'The Serpent and the Wings of Night’ af Carissa Broadbent er også i denne genre og handler om mennesket Oraya, der er adopteret af en vampyrkonge. Nu skal hun kæmpe i en dødelig konkurrence for at få et ønske opfyldt af en gudinde. Undervejs forelsker hun sig i en af modspillerne, der viser sig at gemme på sin helt egen dagsorden.
Romancelitteraturen er en genre, der rummer rigtig mange ting, temaer og endda tabuer, så der er noget for enhver smag. Om man er til hjertevarm og hyggelig romance, den mere mørke og dystre romance eller er stor fantasyfan og gerne vil have en blanding, er der bøger til det.
Kommentarer