Anmeldelse
Hardboiled Wonderland og Verdens ende af Haruki Murakami
- Log ind for at skrive kommentarer
Den japanske bestsellerforfatter viser endnu engang, hvorfor han er i en liga for sig. Hardboiled Wonderland og Verdens ende er en milepæl i forfatterskabet og en sand fornøjelse udi den magiske realisme.
Det hele begynder i en elevator uden knapper. Da dørene går op, fortsætter turen ad en lang og kringlet gang i følgeskab med en mystisk pige iført lyserød spadseredragt. Hun taler, men lyden er forsvundet. Gangen ender i et næsten tomt lokale med et klædeskab. Og inde bag skabets låger viser der sig at være en portal til en underjordisk verden befolket med små væsner kaldet ”mørklinge”. Nede i mørket under Tokyos pulserende storbyliv bor professoren. Han holder til bag et stort vandfald, hvor han forsker i knoglers sprog og kontrollerer lyd. ”Jeg tror ikke det bliver en helt almindelig dag”, siger hovedpersonen, som er en slags menneskelig processor bestilt til at kryptere data for professoren. Dette er ”Hardboiled Wonderland”.
I en anden sfære bliver vi guidet ind bag de høje tykke mure til ”Verdens ende”. Et eventyragtigt land med enhjørninger og mennesker uden rigtige følelser. Dette næsten stillestående samfund er endestationen for alt. Her bliver din skygge skåret af og din fortid slettet. Men hovedpersonen i denne verden ankommer dog med fragmenter af minder om et andet liv. Han er kommet for at læse drømme ud af gamle kranier.
Velkommen til Murakamis forrygende og til fulde magiske sammensurium af et både verdensfjernt og virkelighedsnært vanvid. Vi befinder os på skift i de to verdner. I et plot drevet som i en hårdkogt detektivroman får de to hovedpersoner hver deres opgave i hver deres virkelighed. Og med Murakamis mantra i baghovedet om, at alting er forbundet, ved vi fra bogens begyndelse, at disse to parallelverdner langsomt, men sikkert vil mødes. Indtil da trækker Murakami os behændigt gennem en uhyre underholdende og gådefuld fortælling, hvor han med sin særegne fortællestil udi det magiskrealistiske, forsøger at kortlægge det menneskelige sinds kringelkroge. Det er vildt, det er underholdende, og det er Murakami i sit es.
Romanen ligger tidligt i forfatterskabet og blev oprindeligt udgivet i 1985. Den er skrevet med samme energi, humor og herlige opfindsomhed, som vi møder gennem hele forfatterskabet. Bogen er sprælsk og gennemsyret af en vildskab, som dog minder mere om tidlige titler som En vild fårejagt og Dans, Dans, Dans snarere end for eksempel mastodonten 1Q84. Har man allerede læst andet Murakami, vil man sikkert føle sig hjemme i Hardboiled Wonderland og Verdens ende. Her er masser af elementer og allegorisk gods, som leder tankerne i retningen af en række andre titler i forfatterskabet. Alting er forbundet. Både i og uden for fortællingerne.
Forbered dig på en uforudsigelig rutsjetur, som du sikkert sent vil glemme. Hardboiled Wonderland og Verdens ende er rendyrket og udestilleret Murakami med masser af god underholdning og skæve påfund. Und dig selv en tur i Murakamis univers.
Originally published by Thomas Behrmann, Litteratursiden.
- Log ind for at skrive kommentarer
Den japanske bestsellerforfatter viser endnu engang, hvorfor han er i en liga for sig. Hardboiled Wonderland og Verdens ende er en milepæl i forfatterskabet og en sand fornøjelse udi den magiske realisme.
Det hele begynder i en elevator uden knapper. Da dørene går op, fortsætter turen ad en lang og kringlet gang i følgeskab med en mystisk pige iført lyserød spadseredragt. Hun taler, men lyden er forsvundet. Gangen ender i et næsten tomt lokale med et klædeskab. Og inde bag skabets låger viser der sig at være en portal til en underjordisk verden befolket med små væsner kaldet ”mørklinge”. Nede i mørket under Tokyos pulserende storbyliv bor professoren. Han holder til bag et stort vandfald, hvor han forsker i knoglers sprog og kontrollerer lyd. ”Jeg tror ikke det bliver en helt almindelig dag”, siger hovedpersonen, som er en slags menneskelig processor bestilt til at kryptere data for professoren. Dette er ”Hardboiled Wonderland”.
I en anden sfære bliver vi guidet ind bag de høje tykke mure til ”Verdens ende”. Et eventyragtigt land med enhjørninger og mennesker uden rigtige følelser. Dette næsten stillestående samfund er endestationen for alt. Her bliver din skygge skåret af og din fortid slettet. Men hovedpersonen i denne verden ankommer dog med fragmenter af minder om et andet liv. Han er kommet for at læse drømme ud af gamle kranier.
Velkommen til Murakamis forrygende og til fulde magiske sammensurium af et både verdensfjernt og virkelighedsnært vanvid. Vi befinder os på skift i de to verdner. I et plot drevet som i en hårdkogt detektivroman får de to hovedpersoner hver deres opgave i hver deres virkelighed. Og med Murakamis mantra i baghovedet om, at alting er forbundet, ved vi fra bogens begyndelse, at disse to parallelverdner langsomt, men sikkert vil mødes. Indtil da trækker Murakami os behændigt gennem en uhyre underholdende og gådefuld fortælling, hvor han med sin særegne fortællestil udi det magiskrealistiske, forsøger at kortlægge det menneskelige sinds kringelkroge. Det er vildt, det er underholdende, og det er Murakami i sit es.
Romanen ligger tidligt i forfatterskabet og blev oprindeligt udgivet i 1985. Den er skrevet med samme energi, humor og herlige opfindsomhed, som vi møder gennem hele forfatterskabet. Bogen er sprælsk og gennemsyret af en vildskab, som dog minder mere om tidlige titler som En vild fårejagt og Dans, Dans, Dans snarere end for eksempel mastodonten 1Q84. Har man allerede læst andet Murakami, vil man sikkert føle sig hjemme i Hardboiled Wonderland og Verdens ende. Her er masser af elementer og allegorisk gods, som leder tankerne i retningen af en række andre titler i forfatterskabet. Alting er forbundet. Både i og uden for fortællingerne.
Forbered dig på en uforudsigelig rutsjetur, som du sikkert sent vil glemme. Hardboiled Wonderland og Verdens ende er rendyrket og udestilleret Murakami med masser af god underholdning og skæve påfund. Und dig selv en tur i Murakamis univers.
Originally published by Thomas Behrmann, Litteratursiden.
Kommentarer