Søster og bror

2011
)

Søster og bror af Agneta Pleijel

25 jul.11

Velskrevet, men alligevel lidt skuffende afslutning  på trilogien om Stockholms teater-og musikoverklasse i 1800-tallet.

Isaac Berg må opgive en lovende karriere som operasanger for at kunne få sin udkårne, og hans ambitioner overføres derfor til parrets førstefødte, en dreng. Stor er skuffelsen da han viser sig at være døvstum. Deres næste barn er en yndig pige, der har alt, hvad der skal til af skønhed, ynde, sangstemme og talent for at stå på en scene. Men hvad hjælper det, når vi er i begyndelsen af 1800-tallet; hun kan jo aldrig opnå den karriere på de store scener, som faderen havde tiltænkt sønnen, men må nøjes med private optrædener. I det regi gør hun stor lykke og er faktisk en omkringrejsende reklamesøjle for faderens sangundervisning. En sangfugl i et forgyldt bur.

Broderen, Albert, har også talent, men som kunstmaler og bliver med tiden en anerkendt marinemaler.

Læseren følger skiftevis de to søskende: Helena der mister sit livs kærlighed og senere ofrer sig for broderen; og Alberts kamp for at finde sin plads og blive accepteret. Ind imellem er der en tredje stemme, som bliver stærkere og stærkere som bogen skrider frem. Det er forfatteren, Albert Berg er hendes oldefar, og ‘Søster og bror’ er således en slags dramatiseret slægtsforskning, og jeg er ikke sikker på at det er vellykket. Første del af bogen, der handler om børnene og deres forhold til hinanden, er mest romanagtig og efter min mening langt den bedste.

Forfatterens overvejelser virker som afbrydelser af hvad der kunne være en god og velfortalt historie.

‘Søster og bror’ er tredje selvstændige del af trilogien, der starter med ‘Dronningens kirurg’ og ‘Kongens komediant’. Sidstnævnte er Isaac Bergs svigerfar og således også en af Agneta Pleijels forfædre.

Bogen giver et godt indblik i det bedre svenske borgerskab, patriarkatet der råder, og de kloge kvinder der tier og samtykker, men forfatteren sætter sig mellem to (eller tre) stole og burde have besluttet om hun ville drive slægtsforskning, skrive en roman om kvindens rolle i 1800-tallet eller de døvstummes historie.

Anne Marie Bjerg
28758030
Elsa Wohlfahrt