2021
)

Grimyrk

12 dec.21

En fortælling om at være lille, men alligevel skulle udrette noget meget stort.

'Grimyrk' er en historie om nisser, men ikke på den julede måde, mere på den eventyrlige måde. Ligesom julen…

Ved verdens ende ligger højen Grimyrk, og om natten ligger en sort tåge over højen. Tågen varsler ondt, og den kommer til at forandre livet for den lille nisse Ketil, som bor i en forladt rævegrav, hvor han lever et stille liv blandt sine mange bøger sammen med sin fælle. Alle nisser har en fælle, som er en del af dem selv, og Ketils fælle er den store ugle Bork, som han tilbringer det meste af sin tid med.

En dag da Ketil ufrivilligt er ude at vogte får for de andre nisser, opdager han, at halvdelen af fåreflokken er væk. Dagen efter finder Ketil de to nissebørn Roar og lillesøsteren Frejdis i sin hule. De er blevet væk fra deres forældre, og deres ankomst skaber meget uorden i Ketils liv, men han elsker alligevel at fortælle dem gamle sagn. Særligt sagnet om sværdet Ihsahn, der blev brugt til at dræbe uhyret Grimyrk.

I løbet af kort tid kommer flere og flere nisser til, som alle er på flugt, og de søger tilflugt hos Ketil. Han vil gerne hjælpe dem alle, men de fylder hele hans hjem og behandler hans mange uvurderlige bøger med mangel på respekt. Ketil beslutter, som den antihelt han er at drage ud i verden, for at befri dem alle for den dødelige sorte tåge, der strømmer ud fra højen Grimyrk. Så kan han måske også få sit hjem igen, Men hvordan slår man et uhyre ihjel og bliver en rigtig helt?

Benni Bødker har, med inspiration fra ’Hobbitten’ og en smule fra Philip Pullman skabt en ud-og-hjem dannelseshistorie, der henvender sig til børn fra ca. 7 år. Nissen er som både nisser og mennesker er flest; glade for en tryg base, ikke udtalt begejstret for forandringer og uden de helt store heltegener. Historien er både spændende og velskrevet, men jeg forventede intet mindre af selveste Benni Bødker. Han er en virkelig dygtig fortæller, der forstår at underholde både store og små, og han er ikke bange for at skræmme sine læsere.

John Kenn Mortensen er en illustrator i verdensklasse, og hans uhyggelige og fantastiske tegninger følger fortællingen om forvandlingen fra en lille bekymret nisse til en eventyrlysten en af slagsen. Et eminent makkerskab!

eventyret om en lille nisse, der rejste til verdens ende (og blev en helt)
Corto
61526765