Det sorte USA

2016
)

Det sorte USA af Jørn Brøndal

12 jan.17

Yderst aktuel og lærerig bog om det sorte USA fra Uafhængighedserklæringen i 1776 til Barack Obamas anden periode som præsident.

Bogen er centreret om det, Brøndal betegner som ”det amerikanske dilemma”, der relaterer til det smertefulde og spændigsfyldte forhold mellem en racistisk praksis og nogle smukke friheds- og lighedsidealer. Landet blev født i 1776 og grundlagt i frihedens og lighedens navn med de berømte ord: ”Vi anser disse sandheder for selvindlysende, at alle mennesker er skabt lige, og at de af deres Skaber har fået visse umistelige rettigheder, heriblandt retten til liv, frihed og stræben efter lykke”. Dilemmaet blev grundlagt samme dag, som nationen så dagens lys, idet manden bag Uafhængighedserklæringen, Thomas Jefferson, var slaveejer. I et større perspektiv undersøger bogen, hvordan et land med sådanne frihedsrettigheder samtidig kan leve med en så udpræget racisme igennem hele sin historie, samt hvordan det kan gå til, at en sort mand som Barack Obama i 2008 alligevel bliver valgt som præsident.

Bogen er inddelt i fire dele og lægger ud med en beskrivelse af slaveriet, og hvordan valget af Lincoln som præsident og den efterfølgende borgerkrig fører til dets ophævelse. Anden og tredje del fokuserer på raceadskillelsen og borgerrettighedsbevægelsen i 1950'erne og 1960'erne, mens fjerde del beskriver Barack Obamas politiske opstigning.

Det er en yderst velresearchet og velskrevet bog, som akkompagneres af en imponerende billedside. Meget har man læst om før, afgørende personer som Thomas Jefferson, Abraham Lincoln, Franklin D. Roosevelt og Barack Obama, Rosa Park, Martin Luther King og Malcolm X kender de fleste også,  men bogens store styrke er, at den sætter de mange begivenheder og personer ind i et større historisk perspektiv, der peger frem mod i dag. Man får også en langt større forståelse for, hvorledes de interne spændinger i USA i meget høj grad skyldes forholdene mellem race, rigdom og religion. I afsnittet ”Dilemmaets opløsning” kommer Brøndal godt omkring de aktuelle problemstillinger, der med jævne mellemrum rapporteres fra USA; politiets drab på ubevæbnede sorte, drab på politifolk og raceoptøjer, og han runder på glimrende vis af med den interessante debat om de mange symboler på slaveriet og Konfederationen, som har bevirket, at flere Sydstater nu har fjernet sydstatsflaget fra offentlige bygninger.

En rigtig god og lettilgængelig beretning om det amerikanske dilemma, som landet har kæmpet med lige siden Uafhængighedserklæringen og landets grundlæggelse.

fra Uafhængighedserklæringen til Barack Obama
Gads Forlag