Catch and kill

2020
)

Catch and kill : sex, løgn og magtens beskyttelse af Harvey Weinstein og andre seksualforbrydere af Ronan Farrow

27 jul.20

Ronan Farrow dokumenterer, hvordan medier og politikere dækkede over filmmanden Harvey Weinsteins sexforbrydelser. Hans mesterlige bog har været med til at kickstarte #metoo-debatten.

For at være helt ærlig så troede jeg ikke, at det var muligt. At begå utallige overgreb i ly af magtens dække og true den frie presse til tavshed i så mange år, som det lykkedes Harvey Weinstein. Men hvis man læser journalisten Ronan Farrows mesterlige og modige beretning, bliver man smerteligt bevidst om de uhyggelige mekanismer, der gjorde, at uhyrlighederne kunne finde sted igen og igen.

Harvey Weinstein var en af den amerikanske filmindustris mest magtfulde mennesker. I foråret 2020 blev han idømt 23 års fængsel for voldtægt, chikane, befamlinger og trusler. Weinstein var grundlægger af og direktør for produktionsselskabet Miramax og producer på hundredevis af film, tv-serier og dokumentarer. Ikke til at komme uden om, hvis man skulle gøre sig håb om en karriere i den eftertragtede amerikanske film- og tv- verden. Han var også manden, man gik til, hvis man skulle rejse penge til politiske kampagner og andre større projekter. Blandt andet var Weinstein en af Demokraternes helt store økonomiske støtter.

I den fuldstændig enestående 'Catch and Kill' dokumenterer Ronan Farrow det enormt store netværk af interesser, der arbejdede på højtryk for at forhindre, at historierne om Weinsteins krænkelser blev offentliggjort. Farrow forklarer på rystende vis det, som læseren ikke tidligere har kunnet begribe: Hvorfor alle, der kendte til krænkelserne, ikke råbte op. Hvorfor de alvorlige anklager imod Weinstein aldrig så offentlighedens lys. Hvordan en sammensværgelse af tavshed og mørklægning rakte hele vejen fra Hollywood til Washington.

Ronan Farrow er søn af filmmanden Woody Allen og skuespilleren Mia Farrow, og det var hans søster, Dylan, der anklagede Allen for seksuelt misbrug. Det kan, helt naturligt, forklare den intensitet og indignation, som Ronan Farrow kastede ind i arbejdet med at opspore de krænkede kvinder og få dem til at stå offentligt frem med deres historier.

At det viste sig at være meget svært fortæller historien om et korrupt system, hvor magtfulde personer i årevis har misbrugt deres positioner, hvad enten der var tale om mediefolk, politikere, medier eller politi. Gang på gang vendte man det blinde øje til, fordi de positive relationer til Weinstein var vigtige. Vigtigere end loven og de alle de kvinder, han krænkede. Men disse kvinder får endelig ordet i denne perle af en bog, der både dokumenterer og beviser, at anklagerne mod Weinstein var berettigede.

En af bogens helt store forcer er, at man kommer med helt ind i maskinrummet hos den arbejdende journalist og den store mediekoncern NBC, som Farrow var ansat hos. Et prisbelønnet og normalt dybt respekteret medie, der i øvrigt er USAs næststørste tv-station med godt 7,5 millioner seere. Men i dette tilfælde gjorde NBC alt for forhindre Farrow i at gå videre med historien. Det er så bragende godt beskrevet, at man som læser tager sig selv i at sidde og måbe og råbe “nej, det skete bare ikke, de kan da ikke bare ignorere hans store, valide journaliste bedrift”. Men det både kunne og gjorde NBC, der forbød Farrow at publicere historien om, at en USAs mest magtfulde mænd systematisk havde forbrudt sig imod loven. Et uhyggeligt knæfald fra en stort mediehus, der selv blev en del af den vidtrækkende mørklægning, som en af deres egne journalister prøver at offentliggøre.

Ronan Farrow selv trues på livet, og hans status som stjernejournalist vakler, da flere og flere fra hans netværk trækker sig væk fra ham. Han ender endog med at miste sin stilling hos NBC, der ikke ønsker at forny hans kontrakt.

Bogen har karakter af en thriller, som bliver endnu mere uhyggelig af, at det er “true crime”. Man sidder hele tiden med ønsket om, at det bare er en ond drøm eller en fiktiv kriminalroman, for det er næsten ikke til at bære, at verden kan være underlagt et så dybtrækkende korrupt system. Det er meget stærk læsning.

Det eneste, man skal være opmærksom på, inden man kaster sig over denne fremragende bog, er, at man visse steder skal holde tungen lige i munden. For der præsenteres mange navne, og de politiske miljøer kan for en udenforstående være en smule indforstået beskrevet. Men uanset hvad står meningen med bogen hele tiden soleklar - fortællingen om magt, overgreb, pression og fortielse.

Ronan Farrow modtog velfortjent Pulitzer Prisen for sit arbejde. I dag er han blandt andet skribent på The New Yorker. Han har tjent som embedsmand under Obama og er uddannet ved Yale Law School. Han er udnævnt til en af TIMEs 100 mest indflydelsesrige mennesker.

Hvis man vil læse mere om sagen imod Harvey Weistein, kan man med fordel læse den fremragende 'She said' af New York Times journalisterne Jodi Kantor og Megan Twohey. De bragte de første historier om Weinstein. Det var parallelt med det, at Farrow forsøgte at overtale NBC til at lade historien komme for en dag. Af lignende bøger kan nævnes Vanessa Springoras Samtykket og Mathilda Gustavssons 'Klubben', som begge er fremragende og mindst lige så rystende som 'Catch and Kill'.

sex, løgn og magtens beskyttelse af Harvey Weinstein og andre seksualforbrydere
Klim
Ninna Brenøe