Bog

Til musikken

Af (
2005
)

Analyse

Bjørnstad, Ketil - Til musikken

27 nov.14

En roman om musikken som den dybe, forløsende sjælelige faktor.



Skrevet af cand. mag. i litteraturvidenskab Amrit Maria Pal, december 2014


Resumé
Scenen er sat i 60’erne lige uden for Oslo. Her bevæger den unge talentfulde pianist Aksel sig i en kreds af andre lige så håbefulde unge pianister. Sammen og hver for sig oplever de musikalske op- og ned-ture og psykisk krævende præstationer. Det er historien om en ung mand, der mister sin flamboyante og musikelskende mor til den fossende elv. Og om hvordan han, faren og søsteren forsøger at komme videre herfra. Om kærlighed og livet og om overgangen fra ung til voksen. Men allermest er det måske historien om, hvordan musikken er i stand til at formidle ægte følelser og temperament: Musikken som den dybe, forløsende sjælelige faktor, den er, når den bliver spillet allersmukkest.


Tekstens musikalske komposition og greb
At forfatteren Ketil Bjørnstad selv er musiker fremgår tydeligt i måden, historien bliver fortalt på – ja, nærmest komponeret på. For historien, som visse steder er meget dramatisk, formår at overraske og næsten chokere læseren blot ved hjælp af små kompositoriske trick: Efter et umiddelbart længere tekststykke, der har til formål at skabe en særlig stemning eller tryghed hos læseren, kommer meget brat en ganske kort sætning, der står helt for sig selv på næste linje, og som helt abrupt splintrer stemningen og sender den i en helt anden retning. Teksten skifter med andre ord lynhurtigt fra dur til mol, og skaber en overraskelseseffekt hos læseren, og låner dermed et velkendt greb fra den klassiske musik, som romanen kredser om.

Derudover bliver der spillet meget på ’lyd’ i romanen. Ud over de beskrevne klaverstykker, spiller især den fossende elv en stor rolle. Dens brusen, da den tager moren, er næsten sanseligt hørlig. Og den larmende stilhed, der opstår, når en ung pianist, lige inden hun skal spille sit talent frem for fulde sale, snubler i sin kjole og falder på scenen så lang,  hun er og bare ligger der. Gispet fra publikummet, og suset og klapsalverne, når det går godt. Selv om det er øjnende, der læser, står ørerne på stilke og sanser kropsligt de skrevne ord.

Den musikalske dannelsesrejse
Romanens pianister er udsat for et massivt præstationspres, de fleste fra sig selv, andre fra forældrene. Udover at øve og øve bruger nogle af pianisterne, for eksempel hovedpersonen Aksel og hans på mange måder kvindelige modstykke Rebecca, presset til at udvikle sig fremad som menneske. Til at blive klogere på livet, følelserne og begæret efter fx seksualitet – og til at træffe bevidste valg om fremtiden. Andre bukker på menneskelig vis under for presset, især når den musikalske præstation smelter sammen med familiære overgreb. En af romanens meget talentfulde og sagnomspundne pianister, Anja, udvikler en sygelig tynd krop i takt med, at hendes far holder hende i et stadig strammere og mere isoleret greb. Aksels forelskelse i Anja kommer til kort på grund af faren, men forelskelsen varer ved, fordi Aksel formår at se og fornemme Anja bag facaden.

Aksels måde at fornemme sin omverden på er også det, der giver hans musik liv. Han bruger sin følsomhed og sociale fornemmelser i formidlingen af sin musik, så den bliver mere end teknik og øvetimer; så den bliver en fortælling om liv og følelser. Aksels mor spillede en stor rolle i forhold til Aksels musikalske lidenskab, fordi moren levede lidenskabeligt for musikken, men som tilhører, ikke udøver. Hendes begejstring for og viden om den klassiske musik, vokser videre i Aksel, og selv efter sin død, er hun med til at påvirke hans dannelsesrejse, fordi hun har plantet det musikalske begær og musikkens følelsesmæssige pejlemærker i ham.

Begæret efter følelser
Begær er et stort, underliggende tema i bogen. Først og fremmest er der det musikalske begær. Begæret efter at blive den dygtigste pianist, efter at vinde de prestigefulde konkurrencer, efter at lave noget helt spektakulært musikalsk; præstere noget ingen har gjort før. Men også begæret efter ’den anden’ spiller en rolle: Forelskelse, ulykkelig forelskelse, forelskelse på tværs af alder og køn. Her er vægten lagt på det følelsesmæssige begær snarere end det fysiske, og igen spiller musikken en rolle i både formidlingen og forståelsen af de voldsomme følelser.

Og muligvis er det følelserne, sanserne, der spiller den største rolle i romanen. De følelser musikken vækker i pianistens indre og ydre verden får en afgørende rolle for, hvordan livet forstås og leves. Romanens sanselighed, der sætter sig som fysiske spor i læseren, bliver spillet frem her, hvor litteratur bliver musik og musik litteratur.

Om forfatteren Ketil Bjørnstad
Ketil Bjørnstad er uddannet klassisk pianist. Han viste stort talent i en ung alder og vandt titlen "Youth Piano Master" i både 1966 og 1968. Han var 16, da han debuterede som koncertpianist og har spillet i både ud- og indland (Norge). Han har medvirket på mere end 50 musikalske udgivelser og komponeret en række værker.

I 1972 debuterede han som forfatter og har siden udgivet omkring 30 titler, mestendels romaner, hvoraf Til Musikken blev hans helt store udenlandske gennembrud. I Tyskland beskrev den indflydelsesrige kritiker Elke Heidenreich blandt andet romanen som "en perfekt bog". Flere af Bjørnstads bøger er prisbelønnede.

BIBLIOGRAFI

Henvisninger til materialer om bogen og forfatterskabet er udarbejdet af 
bibliotekar Mette Francke, Vejle Bibliotekerne


LITTERATUR OM BOGEN

Anmeldelser i tidsskrifter

78.06
Musikeren: fagbladet for professionelle musikere.- Dansk Musikertidende.
(heri 2005, nr. 11, s. 27: Anmeldelse af Henrik Strube).

81.17
Standart: anmeldelser af ny litteratur.
(heri 2005, nr. 3, s. 9: Nina Goga: Borgerlig og sevoptatt kunstnerroman: en tvetydig dedikasjon til Musikken). 

Anmeldelser i aviser

11/7 2005 Eva Pohl i Berlingske Tidende
15/4 2005 Henriette Bacher Lind i Jyllands-Posten
25/6 2005 Maria Sjøqvist i Kristeligt Dagblad
15/12 2010 Maria Sjøqvist i Kristeligt Dagblad (anmeldelse af hele trilogien)
30/4 2005 Bettina Heltberg i Politiken
21/4 2005 Liselotte Wiemer i Weekendavisen 

Anmeldelser på nettet

LitteraturNu
Henriette Møller: At miste pusten - Ketil Bjørnstad - Til musikken.  

Artikler i tidsskrifter

78.906305

Jazz special

(heri 2005, nr. 133, s. 70-72: Jakob Bækgaard: Ketil Bjørnstad: et ståsted mellem tradition og frihed).

Interview. 

GENERELT OM FORFATTEREN

Artikler i aviser

Aktuelt
(heri 25/4 1998: Lars Rix: Den norske forfører).
Interview. 

Jyllands-Posten
(heri 21/4 1998: Lars Ole Knippel: Det moralske dilemma).
Interview. 

Kristeligt Dagblad
(heri 1/5 1998: Helene Moe: En forfatter krydser sit spor).
Interview. 

 Links

Bibliografi.dk: international forfatterbibliografi
Liste over Ketil Bjørnstads udgivelser 

Forfatterens officielle hjemmeside
Hjemmeside med blandt andet nyheder, anmeldelser og bibliografi.

NRK (Norsk Rikskringkasting, Radiohuset i Norge)
Ketil Bjørnstad i Bokprogrammet, sendt d. 20. november 2012 

Puls: norsk magasin
Artikel om forfatteren i anledning af hans 60 års dag. 

Store norske Leksikon: norsk biografisk leksikon
Artikel på norsk om forfatteren.

Wikipedia: den frie encyclopædi
Artikel på engelsk om forfatteren.

Links til baser - med adgang via dit bibliotek

 Mange biblioteker giver adgang til dem. Gå ind via dit biblioteks hjemmeside og se om dit bibliotek er et af dem.  

Biography in context
Artikler om forfatteren 

Bogdetaljer

Forlag
Cicero
Faustnummer
25690559
ISBN
9788777147258
Antal sider
274

Brugernes anmeldelser

0 anmeldelse
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer