Bog

Hildegard

Af (
2009
)

Anmeldelse

Hildegard af Anne Lise Marstrand-Jørgensen

En litterær biografi, der får en af de største kvindeskikkelser fra middelalderen til at træde lyslevende ud af historiens mørke.

Anne Lise Marstrand -Jørgensen har tidligere skrevet tre meget forskellige romaner og fire digtsamlinger. Med denne bog bevæger hun sig med stort held ud i en ny genre: den litterære biografi. Det giver hende den nødvendige frihed til, med udgangspunkt i de sparsomme kilder, at gøre Hildegard af Bingen til et menneske af kød og blod.

Vi følger Hildegard fra hendes fødsel som det 10. barn i en velhavende tysk familie, til hun 50 år senere træder helt i karakter og får pavens anerkendelse som en ægte seer, Guds trompet på jorden. Det sære, skravlede, ensomme barn får allerede som treårig sit første syn. Forældrene aner ikke, hvad de skal stille op med hende og sender hende i kloster som tiårig sammen med den lidt ældre, fanatiske kusine, der som indemuret eremit forsøger at styre Hildegards liv i klosteret. Hildegards åndelige venskab med den næste læremester, den næsten jævnaldrende munk Volmar, bliver noget mere frugtbart.

Vi tror på Hildegard, for der er ikke noget helgenagtigt over beskrivelsen af hende. Hendes specielle evner fremstår ikke kun som en gave, men i lige så høj grad som en byrde. Hildegard skal igennem mange års anfægtelser og fortielser, før hun vover at trodse det mandsdominerede samfund og stå frem som den, hun er, med krav om at blive anerkendt som Guds stemme. Og det med god grund, for anklager for kætteri og ekskommunikation var reelle risici.

Var Hildegard bindegal, eller havde hun virkelig profetiske evner, denne sære tyske nonne, der både var urtekyndig, en dygtig komponist og forfatter? Det er Marstrand-Jørgensens fortjeneste, at hun let og ubesværet overbeviser læseren om Hildegards spirituelle evner, samtidig med at hun fremstiller hende som en flerdimensional kvinde. Dertil kommer, at sproget er meget smukt og fyldt med billeder. Hildegards besynderlige syner beskrives således fyldigt som sanselige bevidsthedsstrømme mættet med lyde og synsindtryk.

Interessen for Hildegard er i dag så stor som nogen sinde. Denne velskrevne roman vil sætte yderligere fokus på denne spirituelle og talentfulde nonne.

Analyse

Marstrand-Jørgensen, Anne Lise - Hildegard

12.jan.11

Det højeste kald og den dybeste afgrund beskrives med stort sprogligt overskud i Anne Lise Marstrand-Jørgensens portræt af Hildegard af Bingen.

Romanerne Hildegard og Hildegard II er Anne Lise Marstand-Jørgensens litterære fantasi over Hildegaard af Bingens (1098-1179) liv. Hildegard var benediktinernonne og en af middelalderens betydeligste kvinder. Hun tiltrak på grund af sine religiøse syner strømme af pilgrimme, der ønskede hendes velsignelse eller råd, og omtales ofte som ”den hellige Hildegard”, selv om hun ikke officielt er blevet kåret som helgen. Af eftertiden er hun kendt som mystiker, urtekyndig, poet og komponist. I efterskriftet til første bind skriver Anne Lise Marstand-Jørgensen:

”Det er begrænset, hvad der findes af vidnesbyrd om Hildegard af Bingens liv, ud over det man kan læse i hendes egne værker. Det har aldrig været min hensigt at skrive en Hildegard-biografi, og selvom jeg forsøger at være så historisk nøjagtig som muligt, både hvad angår steder, årstal og personer, er denne roman først og fremmest tænkt som en litterær fantasi.”

Hildegard oplevede sine første visioner allerede som treårig, men holdt dem skjult i årevis af frygt for omgivelsernes reaktioner. Romanen Hildegard følger hende fra fødslen, indtil hun som 49-årig endelig står frem og fortæller om sine visioner og får pavens afgørende ord for, at det er Gud og ikke Djævelen, der taler til og gennem hende. I Hildegard II følger Hildegard Guds stemme og drager ud for at grundlægge et nyt kloster. Kaldet medfører store afkald for Hildegard, der som otteårig skilles fra sin familie og mures inde i en celle i klosteret Disibodenberg sammen med kusinen Jutta. Ved grundlæggelsen af klostret Rupertsberg må hun skilles fra de to personer, der betyder mest for hende, munken Volmar og nonnen Richardis. Samtidig opnår hun også exceptionelle privilegier i kraft af sin status som Guds talerør, bl.a. når hun rejser ud og prædiker i kirker og taler til forsamlinger på en tid, hvor dette var utænkeligt for en kvinde.   

Anne Lise Marstrand-Jørgensens portræt af Hildegard viser en kompleks kvinde, som rummer det største lys og det dybeste mørke, og som opnår usædvanlig magt og samtidig lever i en skræmmende udsathed. For en nutidig læser fremstår det som storhedsvanvid, når hun truer ærkebiskopper og præster til at følge hendes vilje, fordi hun har set sin vilje ske i et syn, og når hun i et brev til vennen Volmar skriver: ”Jeg har set højden og dybden og bredden af himmelhvælvet, skriver hun, set, hvordan solen og stjernerne og alle andre ting er arrangeret.” Samtidig rammes hun af tvivl, anfægtelser og lammelser og må i den første del af sit liv leve med legemlige svækkelser. I de perioder af hendes liv, hvor synerne udebliver, oplever hun en sjælelig tomhed.

Romanerne er skrevet på en fortælleglæde og et sprogligt overskud, og selv om der er anvendt en alvidende fortæller, er det ikke en fortæller, der hæver sig op og overskuer fortællingens arena. Det er derimod en fortæller, der glider ind og ud af de fortalte personers bevidstheder, så indre monologer, anfægtelser og i Hildegards tilfælde synsoplevelser træder frem. Sproget er stærkt sanseligt, og den inderligt ekspressive tone skaber en original og troværdig bund for personportrætterne. Replikker og indre monologer kan rumme strejf af middelalderlig tankegang og ordvalg, men sproget fremstår aktuelt og vedkommende.

Effektfuldt undgår romanerne at forklare Hildegards syner og lader det være op til læseren at tage stilling til det usædvanlige fænomen, og hvad der forårsagede det. Flere forklaringer har været fremsat, både at Hildegard var psykisk syg, og at synerne opstod som sanseforstyrrelser i forbindelse med migræneanfald. Uanset, hvilken forklaring man foretrækker, fremstår Hildegard som en person, der træder afgørende uden for vore forestillinger om normalitet. Det samme gør sig gældende for den psykisk syge hovedperson, Elisabeth, i Anne Lise Marstrand-Jørgensens foregående roman, Ingen (2005). Anne Lise Marstrand-Jørgensen er født i 1971 og debuterede med digtsamlingen Vandring inden ophør i 1998. Siden er fulgt endnu tre digtsamlinger og romanen Konventioner fra 2002. Forfatterskabet kredser om eksistentielle spørgsmål som kærlighed, tro, tid, forfald og at finde mening. Romanerne om Hildegard er Anne Lise Marstrand-Jørgensens første historisk anlagte værker. Eksempler på andre danske forfattere, der portrætterer markante, historiske kvindeskikkelser i romanform er Mette Winge og Maria Helleberg, ligesom Merete Pryds Helle i Hej menneske lader læseren møde en markant, men dog fiktiv stenalderkvinde. 

Cand. mag. Mette Henriksen


LITTERATUR OM BOGEN

Anmeldelser i aviser

15/10 2009 Elisabeth Møller Jensen i Berlingske Tidende
15/10 2010 Eva Pohl i Berlingske Tidende
7/10 2010 Marie Louise Kjølbye i Information
10/10 2009 Jakob Levinsen i Jyllands-Posten
3/10 2010 Jakob Levinsen i Jyllands-Posten
8/10 2009 Maria Sjøqvist i Kristeligt Dagblad
5/10 2010 Maria Sjøqvist i Kristeligt Dagblad
10/10 2009 Mikkel Bruun Zangenberg i Politiken
12/10 2010 May Schack i Politiken
9/10 2009 Leonora Christina Skov i Weekendavisen
8/10 2010 Nanna Goul i Weekendavisen 

Anmeldelser på nettet

Bog.guide.dk
Jacob Levinsen: Anne Lise Marstrand-Jørgensen: Hildegard II

Sentura
Tina Charlotte Møller: På tidsrejse

Artikler i aviser

Berlingske Tidende
(heri 23/6 2010: Jeppe Bangsgaard: Redaktøren viser mig de ømme punkter)
Interview med Anne Lise Marstrand-Jørgensen og hendes redaktør Janne Breinholt Bak.

Information
(heri 30/7 2011: Karen Syberg: Mere mystisk behøver det heller ikke at være).
Interview.

Jyllands-Posten
(heri 4/11 2010: Anders Raahauge: Lyset i middelalderen)
Interview.

Kristeligt Dagblad
(heri 2/11 2009: Johanne Duus Hornemann: Jeg har lært hen ad vejen, at der ikke er noget alternativ til at hengive sig).
Interview.

Kristelig Dagblad
(heri 17/11 2010: Kirstine Thye Skovhøj: Verden set gennem Hildegards øjne)
Interview

Politiken
(heri 5/12 2009: Lise Garsdal: Kampgejsten i nådegave).
Interview.

Weekendavisen
(heri 29/1 2010: Joakim Jakobsen: Jeg skrev euforisk).
Interview.

Weekendavisen
(heri 29/1 2010: Leonora Christina Skov: Hildegards talerør).
Pristalen i forbindelse med overbringelsen af Weekendavisens Litteraturpris 2009 til Anne Lise Marstrand-Jørgensen.

Weekendavisen
(heri 2/10 2009: Susanne Bjertrup: Det de andre ikke ser).
Interview.

Links

Danmarks Radio
Anne Lise Marstrand-Jørgensen fortæller om Hildegard i P1-udsendelsen "Mennesker og tro"

Historie-online
Elisabeth Windmüller: Bogfeature: Hildegard


GENERELT OM FORFATTEREN 

Links

Anne Lise Marstrands egen blog

Danmarks Radio
Anne Lise Marstrand-Jørgensen fortæller om Hildegard i P1-udsendelsen "Mennesker og tro"

Danmarks Radio
Anne Lise Marstrand-Jørgensen er gæst i Religionsrapport på P1.

Forfatterweb
Dansk BiblioteksCenters forfatterportrætter. Kræver abonnement, men kan benyttes gratis på de fleste folkebiblioteker.

Ordtilallesider
Et webprojekt og en bog, hvor du møder danske forfattere, når de er på arbejde.
Interview med Anne Lise Marstrand-Jørgensen.

Den store danske encyklopædi : Gyldendals åbne encyklopædi
Artikel om Pia Juul. Siden er udarbejdet af førende danske fageksperter.

Youtube
Anne Lise Marstrand-Jørgensen interviewes om Hildegard I & II

Bibliotekar Mette Francke, Vejle Bibliotekerne

Bogdetaljer

Forlag
Gyldendal
Faustnummer
27947867
Graphic
Ida Balslev-Olesen
ISBN
9788702082180
Antal sider
397

Brugernes anmeldelser

2 anmeldelser
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
AfElvira
fre, 06/11/2009 - 09:26

Denne her roman er helt suveræn. Man får et levende indblik i middelalderens verden og selvfølgelig i hovedpersonen Hildegard af Bingens spændende liv. Jeg har læst en del historiske romaner, men den her er noget særligt fordi den både er så godt researchet, miljøbeskrivelserne er så levende, at man føler man er der selv OG samtidig er personerne levende og menneskelige. Sproget er så smukt at jeg tror jeg vil læse romanen flere gange alene af den grund. Anbefales varmt til alle læsere - både dem der elsker historiske emner og dem der bare elsker gode bøger i det hele taget.

AfTove Fogh
fre, 06/11/2009 - 09:56

Som svar til af Elvira

Hej Elvira
Tusind tak for tippet. Jeg har bl.a. en illustreret udgave af Hildegards visioner og er meget fascineret af hendes billeder, så jeg glæder mig rigtig meget til at få fat i denne roman :-)