Sorte åkander

2022
)

Sorte åkander

19 sep.22

Fejende flot, dramatisk og stemningsfuld graphic novel baseret på den populære krimiroman af Michel Bussi.

Kunst og kærlighed, store drømme og passioner ender med mord i den tilsyneladende idylliske lille by Giverny, hvor Monet boede og malede sine berømte åkandemalerier. Handlingen er gådefuld og slutningen overraskende; et forfriskende mysterium til de læsere, der tror, de har set det hele før.

En beskrivelse af handlingen i denne smukke graphic novel bliver kort, eftersom læsningen lynhurtigt kan ødelægges ved at afsløre for meget. Men omdrejningspunktet for bogen er et mordmysterium i byen Giverny, landsbyen hvor maleren Monet skabte sine fantastiske værker, og hvor de nuværende beboere bor i en slags levende museum, mens turisterne kommer for at lappe idyllen i sig.

Vi præsenteres for tre kvinder i forskellige aldre, hvoraf den ældste er en dame klædt helt i sort, der bor for sig selv i en gammel mølle, knapt bemærket af de andre i byen. Denne gådefulde ældre dame er den, der inviterer læseren ind og sætter rammen for fortællingen: 13 dage, hvor porten til det usynlige fængsel, landsbyen er blevet for de tre kvinder, står åben og giver blot en enkelt af dem chancen for at undslippe.

Det starter med, at en af byens spidser, Jérome Morval, findes myrdet. To politidetektiver kommer til byen for at løse forbrydelsen, men det er slet ikke så let. Byen er fuld af historier og hemmeligheder, og der spekuleres i, om mordet kan have noget med den mere lyssky del af kunstverdenen at gøre. Morval havde, selvom han var gift, også et godt øje til kvinderne, så motivet for mordet kunne også være jalousi. For at komplicere sagen yderligere bliver den ene detektiv forelsket i hustruen til en af de mistænkte, og der er således også en kærlighedshistorie inkluderet i plottet.

Tegningerne i bogen er smukke og sanselige med god brug af lys og skygge, der passer til en bog med Monets malerier som baghistorie. De tre kvindelige hovedpersoner får mest kunstnerisk opmærksomhed, og der er et delikat fokus på både ansigtsmimik, fysik og bevægelse. Det får kvinderne til at fremstå mere levende end mændene, der bliver til relativt anonyme statister i fortællingen.

Bogen balancerer fantastisk mellem det kunstneriske og underholdningen, og spændingsniveauet er højt og konstant. Det er ikke en krimi af den blodige seriemorder slags, men dramaet i en lille landsby med uopfyldte drømme, forsmåede følelser, gamle hemmeligheder og slet skjult bitterhed kan også noget. En meget flot og læseværdig graphic novel for læseren, der kan lide en god historie i flot indpakning.

mellemgaard
Jens Eichler Lorenzen
62672927