Slagtehal fem - eller Børnekorstoget

2023
)

Slagtehal fem : en pligtdans med døden

12 apr.23

Mesterlig graphic novel giver nyt liv til original roman, hvis store temaer om krig, meningen med livet og den frie vilje har vist sig langtidsholdbare.

En filosofisk antikrigsroman i tegneserieform lyder ikke nødvendigvis som en opskrift på succes, men det er det i høj grad i det her tilfælde. North og Monteys’ eminente samspil mellem tekst og billeder oplyser et udfordrende litterært værk for nye læsere på så fantastisk vis, at bogen her bliver meget mere end blot en tandløs erstatning for den ægte vare.

Kurt Vonneguts mest kendte værk er en relativ kort roman, men det bliver den ikke mindre udfordrende læsning af. Hovedpersonen Billy Pilgrim er soldat i 2. Verdenskrig, da han pludseligt oplever at blive ”løsgjort fra tiden”, som den alvidende fortæller kalder det. Billy befinder sig fra det ene øjeblik til det andet på et andet sted i en anden tid, stadig sig selv men i en helt anden periode af sit liv. Dette spring er blot det første af mange, og disse rejser i tid og sted og simultaneksistensen af flere virkeligheder på en gang kan man som læser blive lidt forvirret af. Kronologien, eller manglen på samme, sammenlagt med de store filosofiske spørgsmål, der bliver stillet undervejs, kan gøre romanen svær at rumme og forstå. Her kommer North og Monteys til undsætning og gør det hele lettere tilgængeligt, og det helt mirakuløst uden at humoren og alvoren, der i romanen trofast følges ad, på noget tidspunkt går tabt.

Norths tekst holder sig tæt på Vonneguts, og Monteys’ flotte tegninger indeholder både lækre detaljer, dybde, og ja det helt særlige udefinerbare, jeg fristes til at kalde ”sjæl”. Det føles altså ikke på noget tidspunkt, som om denne graphic novel er en udvandet kopi af originalen, snarere som om historien bliver tilføjet en ekstra dimension. Tegningerne, farveskiftene, og skiftene fra ramme til ramme gør det muligt at billedliggøre Billy Pilgrims rejser i tid og sted, så den springende handling opleves fuldstændigt flydende på en måde, der efter min mening faktisk forbedrer fortællingen af historien.

Med graphic novel versioner af bøger som fx 1984 af George Orwell og Tjenerindens fortælling af Margaret Atwood bliver anerkendte litterære klassikere gjort tilgængelige for et nyt publikum. Ligesom disse to værker fortjener Vonneguts 'Slagtehal Fem eller Børnekorstoget' at komme frem i lyset igen, fordi den beskæftiger sig med menneskets vilkår både som individ og som art og udfordrer forestillingen om den frie vilje. Bombardementet af Dresden under 2.Verdenskrig, som er historiens udgangspunkt, kan virke fjernt fra nye læsere, men krig er krig, og mennesker er stadig fejlbarlige og fulde af håb og drømme. Bogens evigtgyldige temaer gør, at den virker meget aktuel, og den kan varmt anbefales som den bedste grafiske fortolkning af en roman længe.

eller Børnekorstoget
Cobolt
Dennis Jacob Rosenfeld