Min Kristin

2020
)

Min Kristin

28 dec.20

Farverig og underholdende historisk murstensroman med adelskvinden Kristina Gyllenstjerne i centrum af de dramatiske begivenheder i Norden i første halvdel af 1500-tallet.

Maria Helleberg er den historiske romans ukronede dronning i Norden. Denne roman er 3. selvstændige bind i serien om Norden i tiden omkring Reformationen. Det historiske stof er ikke bare en kulisse, men udfoldes med sikker hånd og integreres i nøglepersonernes liv, hvad enten vi befinder os på slotte og borge eller i uhumske fængselsceller. Som den svenske rigsforstanders hustru hvirvles Kristin ind i de voldsomme begivenheder, der får skæbnesvangre følger for hende. Det er en stort anlagt roman om krig og kærlighed og om forræderi og politiske magtkampe, men det er også en bog om kvindeliv, i hvert fald i de adelige kredse, præget af mange fødsler og aborter.

Det er en voldsom periode i Nordens historie, en både religiøs og politisk brydningstid, hvor det svenske folk er splittet. Nogle ønsker unionen med Danmark, mens andre kæmper for et selvstændigt Sverige. Den uerfarne Kristin drages ind i det storpolitiske spil efter mandens død. Hun prøver at holde stand mod den danske hær i Stockholm, men Christian 2. er en durkdreven og svigefuld modstander. Resultatet bliver Det Stockholmske Blodbad, og Kristin ender med at sidde fængslet, bl.a. i Blåtårn. Hun mister flere af sine børn og viger ikke tilbage for at spille på sit køn for at redde sig selv og sine.

Hun finder både kærlighed og ømhed i sit andet ægteskab, og Helleberg giver en sanselig beskrivelse af de erotiske bånd. Kristin rummer dog også en mørkere side, der efterhånden kommer til at dominere og sender hende ud i en alvorlig livskrise. Hun plages af en ubegrundet følelse af skyld og skam, fordi hun ikke kunne redde landet og sine børn. Mens manden er Lutheraner med et lyst kristendomssyn, er Kristin tilhænger af den gamle strenge tro. Her søger hun svar, men der er ingen trøst at hente.

Helleberg er en dygtig fortæller, og hun tegner et fængslende psykologisk portræt af Kristin. Forfatterens historiske indsigt er stor, men den forleder hende til en overvældende detaljerigdom, hvor læseren let mister orienteringen. Det imponerende persongalleri gør det ikke lettere at holde sammen på trådene. Bogen er simpelthen for lang, men det vil ikke afskrække Hellebergs trofaste læsere.

48903592
9788702303773
861