Som du ser mig

2016
)

Som du ser mig af Cora Carmack

26 okt.16

En fængslende ungdomsbog om kærlighed og svigt. Det er den første roman af Cora Carmack, jeg har læst, men bestemt ikke den sidste.

Kelsey er på rejse rundt i Europa efter sigende for at se og opleve landene, men i virkeligheden er hun stukket af fra sine rige forældre og deres evige pres. Hun vælter sig i sprut og sex og er meget uforsigtig og ligeglad med sig selv. Hun møder Hunt, der i første omgang hjælper hende efter at nogen har puttet noget i hendes drink, men efterfølgende vælger Kelsey at rejse videre mod Prag og møder, til sin store overraskelse, Hunt i toget. De beslutter sig for at rejse sammen et stykke tid, og de lærer hinanden at kende på godt og ondt.

Det tog et par kapitler før jeg var solgt, men så skal jeg til gengæld love for, at jeg ikke kunne lægge bogen fra mig. Jeg måtte bare vide, hvad både Hunt og Kelsey gemte i rygsækken. For selvom Kelsey er festens midtpunkt og både ryger, drikker og dyrker sex med forskellige hver aften, var jeg aldrig i tvivl om, at hun gjorde det af en årsag. Endnu tydeligere er det med ekssoldaten Hunt, som har oplevet ting, man helst vil være fri for at opleve. Det var fantastisk at følge deres kejtede forsøg på at nå hinanden og åbne sig en smule for hinanden.

’Som du ser mig’ er en virkelig god ungdomsbog, og jeg skal helt sikkert læse de to andre i serien, ’Som stjernerne står’ og ’Som sendt fra himlen’. Jeg kan kun håbe på, at de er lige så fantastiske som denne. Ud over at handlingen er virkelig rørende og fængslende, er bogen rigtig godt skrevet i et flydende og ikke for svært sprog. Kelsey og Hunt er meget autentiske, og man kommer simpelthen til at kende dem så godt, at jeg både grinte og græd sammen med dem. Det hele er som taget ud af virkeligheden, både personerne, stederne og konflikterne.

Til dem der er vilde med denne dejlige fortælling, kan jeg anbefale ’Date med en Engel’ af Ronnie Andersen, ’Gåden om Alaska’ af John Green og ’Da vi gjorde Simon populær’ af Gail Giles. Tre realistiske ungdomsbøger af den mere alvorlige slags.

Losing it #3
Lovebooks
Stine Holt Jensen