Passager 23

2021
)

Passager 23

07 jun.21

Fremragende og uforudsigelig thriller kræver stærke nerver og nogle timers fuldstændig fred og ro.

At sætte sig godt til rette og åbne en bog af Sebastian Fitzek er ensbetydende med, at man aldrig ved, hvilke vilde vover man nu vil blive kastet ud i. Det er også tilfældet med ’Passager 23’, hvor læseren skal holde tungen lige i munden for ikke at blive ført bag lyset. Det hjælper dog slet ikke, uanset hvor lige en tunge, man kan præstere, for plottet er som altid sindrigt og meget snedigt konstrueret og umuligt at gennemskue.

Når jeg læser en bog så hæsblæsende og spændende som denne med masser af plottwists, personer og sidehandlinger, er min eneste forventning at blive underholdt. Derfor kan jeg godt skøjte lidt let hen over eventuelle plothuller, hvilket jeg derfor ikke rigtig forholder mig til, hvilket igen betyder, at plothuller sagtens kan forekomme. Men underholdningsværdien er helt i top. Og sæt også lige kryds ved pageturner.

Historien er til den mystiske og noget fantastiske side, og jeg slugte det hele råt på et par timer i takt med, at tanken om et krydstogt mere og mere mistede sit rosenrøde skær. For på krydstogtskibet Sultan of the Sea er intet, som det syner, og mennesker forsvinder ud i den blå luft. Det har politiefterforskeren Martin Schwartz mærket på egen krop, da hans kone og søn for fem år siden forsvandt fra skibet og meldtes omkommet og blev rubriceret som ”Passager 23 – selvmord".

Da Martin får en invitation til at besøge skibet, griber han chancen og hopper direkte ind i en rotterede af fordækte hemmeligheder, hvor ingen er, hvad de udgiver sig for. Da en forsvundet pige pludselig dukker op med hans søns bamse i armene, begynder han selvfølgelig at grave i fortiden, der viser sig mere frygtelig, end han havde forestillet sig.

'Passager 23' er et gedigent mesterværk, der stiller krav til sin læser i forhold til overblik og stærke nerver. Er man vild med den skrivestil og fantasi, der også kendetegner Harlan Coben, så kan jeg fortælle, at Sebastian Fitzek er med oppe i samme luftlag og måske endda højere. Bedøm selv!

Gutkind
Jacob Jonia
39113007