Den syvende pige

2024
)

Den syvende pige

19 jan.24

Nervepirrende thriller om psykologen Chloe Davis, hvis far sidder fængslet for mordene på seks teenagepiger i Louisiana.

I 'Den syvende pige' konfronteres psykologen Chloe med sin barndoms traumer, da to unge kvinder forsvinder og sagerne har påfaldende mange lighedspunkter med Chloes fars forbrydelser 20 år tidligere. 'Den syvende pige' er for dig, der kan lide velskrevet intens spænding med vægt på det psykologiske spil.

Da Chloe var 12 år gammel, forsvandt seks unge kvinder sporløst i det lille lokalsamfund Breaux Bridge i Louisiana. Det var Chloe, der faldt over de afgørende beviser, som fældede hendes egen far og sendte ham i fængsel på livstid. Herefter faldt familien fra hinanden. Moren forsvandt ind i sig selv i en form for paralytisk tilstand og kom på plejehjem, mens Chloe og broren Cooper måtte tage vare på sig selv. Chloe tog ikke kontakt til faren sidenhen, og nu 20 år senere arbejder hun som psykolog og skal giftes med Daniel. Men så forsvinder to teenagepiger, og det minder foruroligende meget om hendes fars forbrydelser.

For at kunne overkomme hverdagen selvmedicinerer Chloe sig, men de to teenagepigers forsvinden bringer hende helt ud af ligevægt. Den hengivne kæreste Daniel og hans mange forretningsrejser begynder pludselig at virke mistænkelige. Samtidig dukker kriminalreporteren Aaron Jansen op og presser Chloe til at stille op til interview om farens forbrydelser. Da Chloe foreligger Aaron sine beviser om en foruroligende lighed mellem nutidens forsvindinger og farens forbrydelser, begynder de at forfølge teorien om en morder, der kopierer faren.

'Den syvende pige' adskiller sig fra den typiske thriller ved at tage sig rigtig god tid i første halvdel med at opbygge karakterer og omgivelser på troværdig vis. Det sker både gennem flashbacks til begivenhederne omkring 12-årige Chloe og i nutiden, hvor hendes paranoia eskalerer synkront med indtaget af alkohol og piller. Det er til en afveksling befriende med en thriller, der ikke gør brug af plottwists eller cliffhangers på hver tredje side, men mere væver begivenheder og udviklinger roligt og fint ind i hinanden. Det lader læseren forblive i romanens fortættede stemning.

I romanens sidste del tager handlingen fart, og alting vendes på hovedet mere end en gang. Stacy Willingham skriver godt i et billedrigt sprog, hvor Louisiana-stemningen og karaktererne står lysvendende for det indre blik. Derfor kan det heller ikke overraske, at HBO har sikret sig rettighederne til at lave en tv-serie baseret på bogen.

Cicero
Charlotte A.E. Glahn
137542315