Den onde søster

2020
)

Den onde søster af Karen Dionne

28 jul.20

Man skal lede længe efter en ondskab så voldsom og gennemført som den, der gennemsyrer denne fortælling. En vanvittig spændende og mørk historie, der kræver gode nerver.

Rachel bliver født ind en familie, der bor langt ude i ødemarken, og som så at sige ikke har kontakt med andre mennesker end familien, som består af far og mor, en moster og ind imellem dennes kæreste samt storesøster Diana, der er en stor pige på 8-9 år, da Rachel kommer til. De første år af sit liv er Rachel lykkelig – hun er et rigtigt naturbarn og bliver nemt venner med dyrene i skoven omkring hjemmet så hun mangler ikke rigtig nogen i sit liv.

Som årene går, bliver Rachel klar over, at alt ikke er, som det burde være, og hun begynder at holde øje med menneskene omkring sig. Alt ender galt, og hun bliver anbragt på et psykiatrisk hospital, hvor hun sidder indespærret i femten år. Hun er overbevist om, at hun er skyld i forældrenes død, og at hun derfor ikke fortjener at leve et ordentligt liv. Men er det nu også sandheden?

'Den onde sødster' er en vanvittig spændende og mørk fortælling, der får hårene til at rejse sig på hele kroppen. Den er simpelthen så ond, at det ikke er muligt at tage ind, og jeg var et godt stykke inde i bogen, før den barske virkelighed for alvor gik op for mig. Rædselsvækkende og fyldt med dårlige beslutninger taget af kærlighed og misforstået godhed.

Jeg havde utrolig høje forventninger til denne bog, da forfatteren første bog på dansk, Dyndkongens datter, er en af de bedste bøger jeg har læst indenfor de senere år. Og den skuffede ikke, forfatteren kan simpelthen noget, som i den grad fanger mig, og gør det umuligt at slippe bogen, også når den for længst er færdiglæst, og jeg er godt i gang med den næste. Hendes skrivestil passer i den grad til det mørke og dystre univers i bøgerne, og jeg er dybt fascineret af den ekstreme ondskab, hun formår at skildre i en familie. Jeg glæder mig i den grad til mere fra hendes hånd, sjældent har jeg været så opslugt af fiktive fortællinger.

Det kræver nerver af stål og en god portion mod at gå i gang med både 'Dyndkongens datter' og 'Den onde søster', men hvor er de fremragende og velskrevne begge to. Karen Diones forfatterskab får min varmeste anbefaling.

Kim Langer
48455794
9788711690994