Opiumskrigen

2022
)

Opiumskrigen

18 maj.22

En spektakulær debut- og fantasyroman, der er lige så mørk og brutal som Kinas historie.

Rin er et af krigens forældreløse ofre. Hun arbejder i sine plejeforældres butik, men deres primære indkomst kommer fra handel med opium. Da hun bliver teenager, modtager hun et ægteskabstilbud fra en ældre, usympatisk mand, og Rin beslutter, at hun vil gøre alt for at undslippe denne skæbne.

Rin allierer sig med byens lærer, som hun tilbyder en stjålet pakke opium mod at hjælpe hende med at bestå den hårdeste af alle eksaminer, som giver de 50 dygtigste unge i landet mulighed for at komme i træning på den militære uddannelsesinstitution Sinegard. Hun terper som en besat, holder sig vågen om natten ved at brænde sig med stearinlys og hun udtages mod alle odds.

På Sinegard møder hun Nezha, den smukke forkælede søn af en krigsherre, Altan, den dygtigste af eleverne med meget særlige evner, Jiang, læreren, der opfører sig som en vanvittig samt mange flere. Rin er særligt interesseret i shamanismens kunst, og første halvdel af bogen foregår på skolen, hvor man følger hendes undervisning og træning.  Anden del foregår tre år senere, og tredje del er rystende brutal og beskriver ondskab i sin værste form. Her er Rin blevet indlemmet i Ciken, en særlig gruppe af lejemordere. Hun ved, at det sted indeni, hvor hun henter sine enorme kræfter, også er det sted, der ender med at opsluge hende.

’Opiumskrigen’ er lige så mørk og brutal som Kinas mest blodige historie, og der kan trækkes flere paralleller mellem historien og virkelige begivenheder. Fortællingen er kompleks, gennemarbejdet og skrevet med en dyb forståelse for religion og historie. Bogen udforsker magt og korruption, hævntørst og de mørkeste dybder af menneskelig vildskab. Der optræder desuden masser af racemæssige grusomheder, narkotikaafhængighed og folkedrab.

Romanen væver nyere og gammel kinesisk historie ind i en kaotisk og velfortalt ’grimdark-fantasy’- verden. En verden, hvor meget få elementer er gode, men hvor det modsatte derimod er repræsenteret i stor stil. Det er en fuldstændig fantastisk fortælling, og mine forventninger til bind to er tårnhøje. Hvis man kan lide denne type roman, hvor der er masser af vold, bør man ikke snyde sig selv for at læse Den som hvisker, der også foregår i et mørkt orientalsk univers.

Falco
Camilla Engkjær Laursen
62454822