Den som hvisker

2021
)

Den som hvisker

18 okt.21

Virkelig spændende dark fantasy med masser af sort magi, nekromantiske dæmoner, begær og mord.

Shiroin er kejserdatter, og hun ønsker intet mere end at slå sin far Storkejseren ihjel. Det skulle måske lige være at dræbe sin guvernante Miyoi! Miyoi afstraffer Shiroin ved den mindste anledning, og det kan udmønte sig som pisk, indespærring i dagevis eller andre forfærdelige metoder. For at blive Kejserinde, skal hun have overbevist de ti konger, der sidder i rådet, om at kvinder kan regere på lige fod med mænd. Storkejser Korudos føler intet for sin datter og ser hende kun sjældent. Derfor har Miyoi frie hænder til at opdrage Shiroin, som hun lyster.

En dag ydmyger Miyoi Shiroin overfor de ti konger, og som straf får Shiroin tildelt en personlig livvagt, der skal følge ethvert skridt, hun tager. Hendes nye livvagt Kiel er fra folket Elsalvianerne, kendt som blodæderne, der er nådesløse dræbere hadet og frygtet af alle. Men Shiroin har et magtfuldt våben, som hun ikke kender omfanget af. Indeni sig har hun en ’indre orm’, en hvislende slangestemme, som hun kalder Kuro. En form for ondskabsfuld indre samvittighed, der ønsker at tage magten over Shiroin og flå folks struber ud. Da hendes far bliver dræbt, og Shiroin flygter fra slottet sammen med Kiel, erfarer hun, at den modbydelige heks, der sniger sig rundt i hendes drømme, har en sær tiltrækningskraft på hende og snart er de jagtet af magtfulde dæmoner.

Denne imponerende roman bygges gradvist op af flere og flere rædselselementer.  Der er masser af vold i historien og efterhånden også en del sex. Jeg er sikker på at tilhængere af New Adult-fantasy vil elske denne start på en serie, der med sit røde omslag og sine røde sider har et japansk udseende. Den verden vi møder kan minde om Lian Hearns serie ’Nattergalens sang’, der ligesom ’Den som hvisker’ kunne foregå i Japan i en slags orientalsk fantasyunivers. Tonen og plottet kan minde om ’Tearling-trilogien’ af Erika Johansen, med de mørke elementer som i Leigh Bardugos serier ’Grishaverse’. Det er godt!

Ulven og Uglen
61341463
9788793349759