Kvinden i graven

2016
)

Kvinden i graven af Julia Heaberlin

30 jun.16

Intens, spændende og original psykologisk thriller, der er svær at lægge fra sig. Sikke en god læseoplevelse!

Jeg har virkelig nydt at læse Julia Heaberlins ’Kvinden i graven’. Den er både spændende og uhyggelig. Romanen er velskrevet, underholdende og har et originalt, anderledes plot – og så blev jeg temmelig overrasket over bogens slutning.

’Kvinden i graven’ handler om Tessa, der bliver fundet i en grav på en mark i Texas. Tessa lever, det gør de andre piger i graven ikke. Hun har med nød og næppe overlevet en seriemorder. Medierne døber hurtigt Tessa og de andre piger ”de sortøjede piger” efter de sortøjede blomster, der blomstrer som et gult tæppe på graven. 17 år senere finder Tessa de samme sortøjede blomster lige uden for sit soveværelsesvindue. Hun er ikke i tvivl om, at hun igen trues på livet. Hun tvinges nu til langsomt at genopleve de hårrejsende erindringer fra tiden i graven. Er det morderen, der forsøger at skræmme hende? Og har hun medvirket til at dømme en uskyldig til døden?

I langt størsteparten af romanen følger vi den unge Tessie i 1995, der snakker med sin psykiater og prøver at bearbejde de grufulde oplevelser, og sideløbende den voksne Tessa, der nu selv har en teenagedatter og prøver at leve et så normalt liv som muligt. Fra kapitel til kapitel skifter synsvinklerne. Det er et effektivt greb, der medvirker til at spændingen øges side for side. ’Kvinden i graven’ er på den måde en klassisk Domestic Noir-roman, hvor en stærk men forvirret kvinde prøver at løse en forbrydelse begået mod sig selv for år tilbage.

’Kvinden i graven’ er den første roman af Julia Heaberlin på dansk. Hun har skrevet flere krimier, og jeg håber, de bliver oversat, da jeg ser frem til at læse flere af forfatterens romaner.

Politiken
Rebecca Bailey