Klimabogen

2022
)

Klimabogen

21 dec.22

KlimaBOGEN man skal læse for at forstå klimakrisen. Et unikt 360 graders billede af en krise, der ikke længere nøjes med blot at true.

Greta Thunberg har samlet bidrag fra anerkendte journalister, aktivister og forskere, der hver især giver deres vinkel på den klimakrise, menneskeheden står i, omfanget af den og handlemulighederne. Hvert enkelt bidrag er kort og sagligt, og Greta Thunbergs insisterende essays binder bogen sammen til et samlet værk med både fysisk og intellektuel tyngde.

Greta Thunberg er næsten en naturkraft i sig selv med sin stålsatte vilje og ukuelige personlighed, insisterende med sit budskab på trods af udskamning og latterliggørelse på diverse platforme. Gennem sin aktivisme er Thunberg blevet en del af et globalt netværk af mennesker, der ved noget om klimaet, hvad der påvirker det, og hvilken betydning det har for planetens økosystemer og samfund.

Hvert enkelt bidrag er formuleret kortfattet og sagligt, og teksten og tallene er til at forstå, uden at indholdet på noget tidspunkt kommer til at virke forenklet. Der er en imponerende balancegang i formidlingen, da både historien og forskningen jo er komplicerede. Den lille korte præsentation af hver enkelt forfatter, man finder i bogens indholdsfortegnelse, og som informerer om deres baggrund for at være en del af projektet, kunne dog med fordel være placeret i starten af hvert bidrag, så man undgik at skulle bladre frem og tilbage.

Greta Thunberg binder bogen sammen med sine essays, der indleder hver af bogens dele, og hun er direkte og insisterende som altid, men også meget velformuleret. Hendes energi er smittende og inspirerende, og det er nemt at forstå den utrolige gennemslagskraft og indflydelse, hun har haft på så kort tid. I sagens natur er indholdet ikke den mest opmuntrende læsning, og bogen burde være obligatorisk læsning for folkevalgte politikere, da den indeholder den viden, der skal til for at træffe de vigtige beslutninger og udstikke en klimavenlig kurs. Hvis læseren synes, at det hele er lidt uoverskueligt, er der konkret hjælp at finde i bogens bagerste afsnit, der handler om de handlemuligheder, vi har som samfund og individer.

'Klimabogen' er en bog, der kræver læserens fulde opmærksomhed og ikke kan læses lynhurtigt. Heldigvis gør de relativt korte enkeltbidrag det nemt at gå til og fra bogen og dykke tilbage i den. Bogen er om ikke hele historien så i hvert fald noget tættere på den end den, vi hører i nyhederne til hverdag. Et tiltrængt opråb fra klimaforkæmpere verden over med Greta Thunberg i spidsen.

Politiken
Henrik Andersen
134911425