Et liv på vores planet

2020
)

Et liv på vores planet : mit vidnesbyrd og min vision for fremtiden

04 nov.20

Med stor hjertevarme og indsigt har David Attenborough skrevet sin egen vision for fremtiden på jorden. Det er skræmmende læsning, men der er også håb for fremtiden.

Jeg husker allerede David Attenborough fra min barndom, hvor jeg elskede at se de spændende og utroligt flotte programmer på TV, hvor han præsenterede seerne for de mest utrolige dyr, man ikke anede eksisterede! Siddende midt i det hele med dyrene omkring sig, talte han med lav og intens stemme, og ofte kom han helt tæt på og var tilsyneladende nærmest blevet en del af familien. Der var ingen tvivl om, at denne mand vidste, hvad han talte om.

David Attenborough har i hele sit 94-årige liv været interesseret i naturen og naturvidenskaben. Han har viet sit liv til at formidle denne viden videre til mennesker over hele jordkloden som ambassadør for naturen i både TV og bøger. I syv årtier har han hjulpet os til at forstå, hvor overvældende, mangfoldig og vigtig naturen og dyrelivet er for os mennesker - og hvor vigtigt det er at passe på og bevare hver en lille brik i puslespillet.

Samtidig med at denne bog er udgivet, er dokumentarfilmen 'David Attenborough: Et liv på vores klode udkommet' på Netflix. Bog og film er bygget op på samme måde, hvor Sir Attenborough i første del af bogen og dokumentaren fortæller sin historie fra han var ung dreng og op gennem tiden, mens han fortæller om de forandringer, der er sket for vores klima og dyreliv undervejs.

Anden del af bogen er en forudsigelse af, hvad der venter os, hvis vi ikke får stoppet den rivende kurs, vi har mod katastrofen. Undervejs i bogen er der henvisninger til talrige undersøgelser og anden forskning på området, hvis man vil sætte sig mere ind i emnet.

Hvorvidt vi vitterligt er på vej mod katastrofen, er der mange blandede meninger om, men uanset hvilken mening, man har om dette, er der ingen tvivl om, at David Attenborough med sine egne øjne har oplevet, hvordan betingelserne for naturen og det vilde dyreliv har ændret sig drastisk til det værre.

Med bogen får vi en kærlig og bestemt opsang til at gøre noget for at stoppe denne udvikling, det er alles ansvar – også den enkeltes. Det er skræmmende læsning, men samtidig giver den et håb for fremtiden, for der er løsninger og der arbejdes på endnu flere, men det skal sættes i værk, inden det er for sent. Dette er en bog, som vi alle bør læse og tage til os, den har sat sig dybt hos mig.

Mit vidnesbyrd og min vision for fremtiden
Klim
Ninna Brenøe