2020
)

Den kriblende have : sådan dyrker du din have og redder kloden af Dave Goulson

11 maj.20

Endnu en begavet bog fra en af verdens førende eksperter i humlebier og insekter, som også er en særdeles aktiv naturforkæmper og en eminent fortæller.

Professor i biologi Dave Goulsen tilfører med humor og meget interessante perspektiver sine læsere viden om videnskabelige emner på en virkelig spændende måde.

Forrest i hvert af bogens kapitler finder man en opskrift på noget lækkert, man kan lave af de afgrøder, man har i haven. Hans opskrifter er forholdsvis enkle: ”Morbærmuffins - Det første du gør, er at plante et morbærtræ!”. Hvilket i virkeligheden er kernen af hans måde at tilgå verden på: ”Du skal starte et sted, og det behøver ikke at kræve en masse”.

Goulsen fortæller om konsekvenserne af menneskets pesticidebrug, der har resulteret i en voldsom tilbagegang i klodens dyrebestande. Hvordan vi har drevet industrielt landbrug i 80 år og ødelagt meget af klodens økosystem. Vi skal forstå, at både vi og alle jordens insekter er forbundet, og at ingen kan være så blinde for evident forskning, at dette faktum går hen over deres hoveder. Meget af det natur-uvenlige, som vi foretager os er utilsigtet, men vi kan rent faktisk forandre rigtig meget ved at ændre ganske små ting og ved at holde fokus. Alle mindre tiltag i egen have kan hjælpe, da det både skaber signalværdi, men også fordi bevidstheden om bæredygtighed og en større mangfoldighed i egen have øger bevidstheden om økosystemer ud over ens egen mikroverden.

Bogen er fuld af tankevækkende detaljer og er samtidig så godt forklaret, at man kan gennemskue ret indviklet fagligt materiale. Den er en hyldet til de små skabninger, der lever i vores have. Og en opsang til de mennesker der går rundt i deres flotte og rigtige haver, mens de er medvirkende til destruktion af biodiversitet i resten af verden.

Dave Goulson er ikke fanatiker, men forklarer os derimod insisterende, at intet er for sent. Han viser os en måde, hvorpå man selv kan gøre en forskel, mens han samtidig giver os en større indsigt i omfanget af problemerne. Hans to tidligere bøger, Humlen ved det hele. Mit eventyrlige liv med bier og Summen over engen lærer os om vigtigheden af at bevare den natur, der holder os i live og minder os om at huske at nyde naturen og passe på alt levende. I ’ Den kriblende have’ erfarer vi, at haverne er vores håb. Bogen er en kærlighedserklæring til den natur, der gør livet så fantastisk.

Don Max
Birgitte Steffen Nielsen
48008402