Familien Winther

2020
)

Familien Winther

01 feb.21

Første del af lovende norsk familiedrama, der foregår sidst i 1800-tallet og følger familien Winther fra Trondheim, der har sat standarden i byen i mange år.

De tre børn i familien Winther er privilegerede på så mange måder, fordi de er født i en rig og velanset familie, men det koster også. Der er meget de ikke kan, fordi det vil skade slægtens rygte, og de har ikke frit valg på hylden, når det gælder ægtefæller. I de kredse gifter man sig ikke af kærlighed, det handler om at få et passende parti.

Men tiderne ændrer sig langsomt, så da husets ældste søn Christian Winther flytter hjem til Trondheim med sin hustru Ellinor, må Karl og især Cecilia Winther erkende, at alting ikke fortsætter som hidtil. Ellinor er frisindet og taler om kvinders rettigheder blandt andet til selv at vælge både karriere og mand. Det er i Cecilias øjne fuldstændig oprørende og forkert, men det påvirker husets unge datter Rose meget, og hun starter et stille opgør mod traditionerne. Cecilia søger hjælp hos Karl, men han er en anelse betaget af den smukke og frisindede Ellinor, så der er ikke meget hjælp at hente. Heldigvis er der andre steder, hun kan få støtte og opbakning, blandt andet hos byens fine enkefrue Skjønbjerg.

'Familien Winther' er en romantisk og storslået fortælling med en række dejlige personer, som man ikke kan lade være med at holde af på godt og ondt. De gør alle det bedste ud fra deres forudsætninger. Det gælder både dem fra det finere borgerskab, men også deres tjenestefolk, som er en stor del af historien. Det er en karakterdrevet fortælling, og heldigvis er langt de fleste personer både levende og underfundige.

Jeg vil anbefale bogen til de læsere, der kan lide en storslået historie om livet i gamle dage og om tidens forandringer. Det er en dejlig bog at drømme sig væk i, og jeg glæder mig til at læse den næste i serien.

Hr. Ferdinand
Giovanna Alesandro
38430645