Da bogstaverne mistede troen på det hele

2019
)

Da bogstaverne mistede troen på det hele af Søren Lind

10 nov.19

Søren Lind har skrevet en fin og meget fantasifuld historie om alfabetet, der også handler om hvor kedeligt det kan være at gøre det samme dag efter dag.

Det er altså ikke så rart at blive træt af sit arbejde. Og det bliver bogstaverne! De bliver simpelthen så trætte af at arbejde i alfabetet, og de føler sig samtidig misbrugt. Og nu søger de arbejde hver for sig.

Bogstaverne har altid stået pænt og ordentligt på rad og række, men en dag bliver der uro. Først fryser Å, der står helt nede i enden af rækken, og efterhånden begynder de andre bogstaver også at brokke sig. Q synes, at A, B og C er nogle divaer, og H føler ikke, at de andre konsonanter hører, hvad han siger. Til sidst bliver bogstaverne enige om at sige op og søge arbejde hver for sig.

Bogstaverne kan alt muligt, da de kommer ud i verden; L bliver vinkelmåler, J bliver fiskekrog, F bliver skruetvinge, Y kommer i lære som slangebøsse, G bliver øloplukker på en natbodega, M og K slår sig sammen og åbner et Center for Ligestilling, og W får ansvaret for zigzagkalibrering hos et symaskinefirma med slinger i valsen. P bliver parkeringsvagt, mens Å bliver psykolog med speciale i store skuffelser.

Det viser sig imidlertid hurtigt, at tilværelsen bliver for ensom for bogstaverne, men alting bliver også meningsløst uden bogstaverne i samfundet. Tallene er fortabte uden bogstaver, og dagligdagen bliver både umulig og farlig. Folk begynder at lave demonstrationer og kræve, at borgmesteren sørger for, at der igen kan komme ord i både bøger og på skiltene. Og en dag er alfabetet klar til at indgå i rækkerne igen.

Simon Væths illustrationer er dejligt skæve, fyldt med naivitet, humor og skøn poesi, der passer fint sammen med Søren Linds finurlige tekst.

En fin og lærerig billedbog til indskolingen.

ABC