The Avengers

2010
)

The avengers: kaos af Brian Michael Bendis

22 mar.10

Superhelte-epos med patos og masser af drama for glubske tegneserielæsere.

Avengers er en klassisk superheltegruppe, der har haft et utal af forskellige inkarnationer (og har således heddet både "Hævnerne" og "Alliancen" på dansk). Den har rummet adskillige af Marvel-universets største helte og har altid været en slagkraftig forsamling, der har kunnet imødekomme trusler mod Jorden eller hele universet for den sags skyld. Her stilles de over for det, der måske er deres største udfordring.

En ganske almindelig dag, hvor enkelte af heltene er forsamlet om ligegyldig småsnak, vandrer en død mand ind på grunden. Han eksploderer og dræber en af Avengers. Det bliver starten på en kaotisk, umulig dag, hvor flere af de kendte ansigter kommer til at bukke under. Gamle fjender vender tilbage, venner vender sig mod venner, og planeten bliver invaderet. Når der står kaos i titlen, skal det skam tages alvorligt.

Det er Brian Michael Bendis, der har skrevet manuskript til løjerne. Han har en lang række titler bag og store ord fra både kritikere og læsere - med ’Avengers: Kaos’ skriver han tydeligvis til superheltelæserne, for man skal være inde i baggrunden for at få det store ud af historien. Er man ikke fast forbruger af heltehistorier, vil titlens kaos nok også gøre sig noget gældende for læseoplevelsen, men er man inde i universet, bliver der leveret masser af action, patos og melodrama, alt sammen spundet op omkring en historie, der må give genlyd i Marvel-universet.

Sammen med hovedhistorien rummer hæftet en lille historisk baggrundssekvens og to korte stemningsstykker, der følger eftervirkningerne af det kaos, der bliver sluppet løs. Det er altsammen et klassisk superhelte-epos, fortalt i moderne stil og streg, og skal nok finde sine læsere.

G. Floy Studio
Tue Gaston
28166052