Under en strålende sol

2008
)

Under en strålende sol af Khaled Hosseini

11 jun.07

Varm bog om venskab, men også barsk bog om undertrykkelse og vold mod kvinder. Lad dig opsluge af Hosseinis fortællestil og få en stor læseoplevelse!

Den rørende, gribende og fængslende beretning om to drenges venskab i Hosseinis første bog "Drageløberen" sidder stadig dybt i mig. Derfor udsatte jeg flere gange at gå i gang med "Under en strålende sol" - man vil jo så nødig blive skuffet. Men efter at have læst bogen, sad jeg tilbage med en (næsten) ligeså rørende, gribende og fængslende beretning om venskabet mellem to kvinder.

Historien udspiller sig i Afghanistan, og Mariam og Laila er bogens hovedpersoner. Mariam er uægte barn af en tjenestepige og husets rige herre. Faderen kommer kun på besøg om torsdagen, men alligevel beundrer hun ham betingelsesløst og ønsker for alt i verden at bo hos ham. Hun forstår ikke moderens modstand, men da drømmen en dag går i opfyldelse, er det for sent – billedet af faderen og hele hendes verden krakelerer, og på ét øjeblik bliver hun voksen og får livet som uægte pigebarn i et mere og mere lukket arabisk land at føle, da faderen gifter hende bort til den ældre skomager Rashid.

Den anden hovedperson Laila er barn af en kærlig og intellektuel vestligt orienteret far og en mor, hvis tanker udelukkende kredser om sønnerne, der er i kamp for landet. Venskabet til barndomsvennen Tariq udvikler sig til et tæt og varmt kærlighedsforhold. Men alting har en ende. Pludselig forsvinder alle Lailas støtter, og Mariams og Lailas veje mødes, idet Rashid forelsker sig i Laila, og hun bliver hans anden hustru.

Efter endnu engang at blive vraget begynder Mariam dog at acceptere Laila, og de forsøger i fællesskab at modstå og bekæmpe ydmygelserne fra ægtemanden. De to kvinder skal så meget igennem, og uden at røbe for meget får Mariam en ægte afslutning på et liv fyldt med uægte begyndelser – og solens stråler når også Laila.

Hosseini fortæller i et nøgternt sprog om det gode og det dårlige i mennesker. Under læsningen kom jeg igennem hele følelsesregistret – sorg, vrede, foragt, afmagt, men også varme, glæde, fryd og begejstring. Til sidst vil jeg blot sige, at hvis du som mig var bidt af ”Drageløberen”, må du ikke gå glip af denne fantastiske fortælling!

Cicero
Alis Friis Caspersen
26750288