Tordenfløjten

2023
)

Tordenfløjten

06 jun.23

Finske Johanna Sinisalo skriver fascinerende og sælsomt om natur, grådighed og kapitalisme.

For mange år siden blev Yonah, søn af en velhavende købmand, offer for et forræderi, som bragte ham langt hjemmefra ombord på et skib. Da han på et tidspunkt var tæt på at dø, blev han reddet af en voldsom storm. Efterfølgende rygtedes det, at Yonah havde overnaturlige evner, fordi han havde oplevet at blive spist af en hval og vende tilbage som profet.

Flere år senere i 2018 befinder vi os i primærhistorien, hvor meteorologen Leena Lind, gift med Santeris og mor til 6-årige Leia, bliver fyret fra sit job, da et investeringsselskab køber den virksomhed, hvor hun arbejder, blot for at lukke den. Leena har en affære med kollegaen Raikka, og de to tager på en hemmelig elskovsferie. Da hendes mand Santeris opdager dette, må hun flytte med Leia fra Helsinki til Tampere, hvor hendes far har en lejlighed.

Forholdet til Raikka udvikler sig ikke på nogen måde, og Leena må nøjes med de krummer af intimitet, som Raikka giver til hende. Da mor og datter tilbringer nogle dage sammen i en hytte i skoven, finder Leia ud af, at den fulgurit, Leena fandt under sin ferie med Raikka, giver magt over vejret. En fulgurit dannes, når lynet rammer jorden og smelter materialerne for at ende som et glasagtigt rør, som man i dette tilfælde kan blæse i. Efterhånden giver Leena fulguritten mere og mere magt, og dens anvendelse som våben bliver tydelig.

Johanna Sinisalo har både skrevet om kønspolitik og diktatur, men mest om menneskets mishandling af jorden og om, hvordan vi gang på gang ødelægger klodens komplicerede økosystem. Hun peger i denne roman på, hvordan de ekstreme vejrbegivenheder er forårsaget af global opvarmning og beskriver brugen af vand som et strategisk krigsvåben. Et interessant spørgsmål i fortællingen er, hvordan man kan skabe teknologi, der kan kontrollere vejret. Tematisk beskriver historien endvidere, hvordan man som arbejdsløs reduceres til en form for praktisk biomasse frataget menneskelig værdighed.

Og hvad er så en tordenfløjte? Johanna Sinisalo forklarer dens opståen gennem en kombination af bibelske stemninger og underholdende beskrivelser. Den spiller også en stor rolle i Leena og Leias forhold. Bogens historie er en kompleks blanding af tro, vejr og relationer. Mystik kombineret med kapitalistisk begær og drømme om at herske. Romanen kunne med fordel have været lidt kortere, og ’Tordenfløjten’ er ikke forfatterens bedste. Til gengæld er hendes tidligere roman Ikke før solnedgang en af de bedste og mest overraskende læseoplevelser, jeg har haft i mange år.

Jensen & Dalgaard
Siri Nordborg Møller
135952249