Kælderen

2012
)

Kælderen af Thomas Bernhard

11 sep.12

Mesterligt skildret selvbiografisk roman om forfatteren Thomas Bernhards modsætningsfyldte liv. Der venter en stor læseoplevelse, hvis man hænger på fra start til slut, da bogen bør læses i ét hug.

Salzburg 1947. Bernhard er 16 år og går i gymnasiet. Han er godt på vej til at blive en ”lære – og tænkemaskine”, der ukritisk følger den vej, bedstefaren har valgt for ham og finder sin plads i det store samfundsapparat. En dag på vej til gymnasiet beslutter han dog at gå i den modsatte retning og vælger bevidst at blive lærling i en købmandsbutik, Kælderen, i Salzburgs værste kvarter, som er beboet af ”menneskehedens afskum.”

Udover arbejdet i Kælderen skriver Bernhard om livet på hjemmefronten, som absolut heller ikke er uproblematisk. Han lever i en lille lejlighed med en stor familie, hvor omdrejningspunktet er den altdominerende bedstefar, som har stor indflydelse på ham. Bedstefaren sørger for, at han får sang – og musikundervisning, hvilket ved siden af arbejdet i Kælderen bliver den anden helt afgørende begivenhed i hans ungdomsliv.

Meget interessant er også beskrivelsen af, hvordan Bernhard tiltrækkes af modsætninger, og hvordan disse bliver afgørende for det senere forfatterskab. Bogen opfordrer måske også til, at man ikke lader samfundet hamre og file på sig, indtil der til sidst kun er et smagsløst kunstindustriprodukt tilbage. Man bør derimod på de få afgørende tidspunkter i livet, som alle på et eller andet tidspunkt bliver konfronteret med, have modet til at vælge det anderledes og følge sin indre overbevisning, uanset hvor upassende omgivelserne og samfundet finder det. Beskrivelsen af dette understreges igen og igen ved hjælp af sproget, den tyske syntaks, varierede gentagelser og sætninger, der nærmest aldrig synes at ende, hvilket er bogens helt store styrke.

Bogen er i omfang ikke stor, men til gengæld får man som læser en stor og intensiv læseoplevelse, hvis man hænger i og evner at koncentrere sig fra start til slut, da bogen bør læses i ét hug. Kælderen er andet bind i Thomas Bernhards autobiografiske romaner i fem bind, hvor første bind, ’Årsagen. En antydning’ ligeledes er udkommet på forlaget Sisyfos.

Sisyfos
Søren R. Fauth
29434298
Katrine Lihn
9788799468317
107

Autofiktion

De seneste år er der udkommet stadig flere autofiktive værker, og de er populære hos læserne, men har også skabt voldsom debat. Vi stiller skarpt på en genre, der bevæger sig mellem fiktion og virkelighed.