Fluernes hvisken

1999
)

Fluernes hvisken af Steen Langstrup

24 jan.09

Det er den sidste sommer i årtusindet, og varmen hviler over København som en tung dyne. En ung kvinde findes dræbt - brændt ihjel - og Henriette Nielsen sættes på sagen sammen med den ældre kollega Egon Kjeldsen.

Det viser sig snart, at den unge kvinde var datter af Poul Zinger - den tidligere ejer af diskoteket Heaven, som brændte for nogle år siden (trofaste Langstrup læsere vil vide, at diskoteket var en del af handlingen i romanen "Pyromania"), og da et vidne har set en vansiret mand i nærheden af mordstedet på gerningstidspunktet, er det nærliggende at tro, at det er et af de overlevende brændofre fra Heaven, som søger hævn. Men så sker endnu et mord. En ung og succesfuld svømmepige findes myrdet - druknet - og der er tilsyneladende en sammenhæng mellem de to mord. Men hvilken?

Et langt stykke hen ad vejen er "Fluernes hvisken" simpelthen en gedigen krimi. Hele tiden hviler dog en dyster skygge af ondskab over personerne, og den konstante vrimmel af fluer, som er ved at gøre alle vanvittige, er også med til at underbygge den dystre stemning. Og når man nærmer sig slutningen, bliver det da også helt klart, at der er noget ondt i gære, og at Langstrup formår at gøre en god krimi til en langt mere uhyggelig historie.

Jeg var totalt opslugt af romanen. Steen Langstrup kan noget med sit sprog. Det er enkelt og præcist, og han lokker hele tiden læseren med videre frem. Man må lige have næste afsnit med, og så næste og næste igen. Billederne står klokkeklart i læserens bevidsthed, og jeg kunne personligt godt tænke mig at se denne historie som film. Spørgsmålet er, om den kan laves ligeså godt, som den film, der kørte bag mine øjne, mens jeg læste.

Høst
22569961
9788714197209
235

1 anmeldelse
AfMarie Rose
lør, 17/12/2022 - 01:22

Fantastisk bog🤗🤗 og der sker noget på hver en siden og man (jeg)  kan bare ikke ligge den fra sig så den blev læst på mindre end en dag🙂🤗❤️

Bogen handler om betjent Henriette Nielsen der bliver flytte fra savnet personer til drabs afdelingen hvor hun bliver partner med Egon Kjeldsen og sat på en ny sag om et mord hvor offeret er blevet brændt mens hun stadig var i live. Og der kommer flere til.

Og samtidig med dette er hele København angrebet af fluer, rigtig mange fluer, og når man sidder og læser er det dælme lige før at man både kan høre og mærke dem. Føj det får det til at løbe koldt ned af ryggen på en.

Og er også ret vild med slutningen🤗

Fantastisk bog som jeg klart vil anbefale at man læser🙂