Det hviskende rum

2020
)

Det hviskende rum af Dean R. Koontz

23 apr.20

Anden del af konspirationsthrilleren med den tidligere FBI-agent Jane Hawk byder på næsten 700 sideres højoktan og nervepirrende spænding med den seje heltinde.

Dean Koontz er sammen med Stephen King en af de mest produktive og læste forfattere af gys og spænding. Han har i sit forfatterskab været vidt omkring i genrerne – overnaturlig gys, psykologisk krimi, spænding, science fiction og meget mere, og alt dette har han så at sige på overlegen vis flettet sammen til denne helt igennem fremragende serie, som er planlagt til fem bind.

Det rene gys mangler måske, selvom man nok ville kunne sige, at plottet omkring tankekontrol og styring af hjerner er endnu mere uhyggeligt end alverdens uhyrer og bæster. Koontz’s nyeste værk er af samme støbning som populære figurer som Jason Bourne (Bøger og film), XIII (Tegneserie), og egentlig også sådan noget som kult Tv-serien 'Flygtningen'. Bogens plot omkring hjernevask henleder endvidere opmærksomheden på filmen og bogen 'The Manchurian Candidate'.

Jane Hawks elskede mand Nick begik tilsyneladende selvmord, men hun nægtede at tro på dette, og da Jane efterfølgende opdagede, at temmelig mange andre såkaldte mønsterborgere ligeledes begik selvmord efterladende temmelig mystiske afskedsbreve, kom hun på sporet af en hemmelig gruppe, de såkaldte Arkadiere, som via et computerprogram fik fjernet uønskede borgere i deres forskruede plan for, hvordan samfundet skulle se ud.

Jane fandt frem til, at forskning med nanoteknik og hjernekontrol var gruppens våben, og hun fik fjernet og dræbt forskeren bag. Nu er hun på jagt efter flere af gruppens medlemmer, bl.a. milliardæren David James Michael, som angiveligt står bag finansieringen af projektet, men gruppen har magtfulde venner alle vegne, og oven i købet er Jane nu også på flugt fra sine egne i FBI.

Janes søgen henleder hendes opmærksomhed på det idylliske feriested Iron Furnace, og her får hun uventet hjælp af sheriffen Luther Tillman, der ligeledes er stødt på navnet under hans efterforskning af en kvindes helt uforklarlige terrorhandling i hans hjemby. Det viser sig hurtigt, at alle indbyggerne i Iron Furnace er styret og kontrollerede af Arkadierne, og nu er Jane for alvor jaget vildt.

Koontz bruger alle sine talenter i denne mesterlige serie, og udover, at man konstant bliver forkælet med nervepirrende og intens spænding, er det overordnede plot jo særdeles skræmmende. Ved siden af hovedhistorien med Janes søgen og jagten på hende, introduceres en lang række personer og deres liv undervejs, og det er selvfølgelig med til at gøre hele historien endnu mere interessant.

Mange af kapitlerne er korte med skift mellem de forskellige person, og således opretholdes spændingen på imponerende vis. I det hele taget er der overhovedet ikke noget dårligt at sige om denne serie

EgoLibris
Jan Bagge-Nielsen
48017053
9788793959002
672

1 anmeldelse
AfMarie Rose
søn, 11/12/2022 - 18:37

Dette er fortsættelsen til Det stille hjørne hvor vi følger forhenværende FBI agenten Jane Hawk som har taget orlov fra FBI grundet sagen om hendes mand selvmord som hun begyndte at undersøge og fandt en skræmmende historie bagved.

I denne bog komme hun endnu dyber ned i baggrunden for hendes mands selvmord og hun er nu ikke længe på orlov men en faldende agent, som er efterlyst af politiet og mange andre institutioner.

Hun kommer tættere på sagen kerne, men møder også mere modstand.
Igen en super god bog hvor man bliver nød til at lige læse en side mere, bare en side mere🤗