Snesmil : dengang i Berlin

2021
)

Snesmil

07 sep.21

Første bog i Berlin-trilogi er en fremragende og velfortalt tour de force gennem Anden Verdenskrig i hovedpersonens stædige jagt på en morder og seksualforbryder.

Forfatterparret Søren og Lotte Hammer har en stor interesse for og bred viden om Anden Verdenskrig, hvilket de nu igen beriger deres læsere med i en ny spændende historisk krimi. Den foregår i Berlin under Anden Verdenskrig, hvor kriminalkommissær Johann Braunmann bliver sat til at opklare et mord på en ung pige, der viser sig at have forbindelser til Nazistpartiets top. Den unge pige er fundet dækket af sne, mens mundens sidste varme har tøet sneen, så kun hendes smil er synligt, hvilket gør, at hun får navnet Snesmil.

Jeg er ret stor fan af forfatternes serie ’Venner og Fjender’, der også tager udgangspunkt i Anden Verdenskrig. Fælles træk er, bortset fra det historiske bagtæppe, at intet er sort/hvidt og historien ikke er set med de retrospektive briller på. Ingen vidste rigtigt hvad de befandt sig midt i. Men Johann Braunmann, der er medlem af Kripo og NSDAP og i bund og grund et fornuftigt og empatisk menneske, begynder efterhånden at få øjnene op for eksempelvis den bekymrende behandling af landets jøder, der jo viste sig at være noget voldsommere, end de fleste var klar over. Da Politigeneral Reinhard Heydrich blander sig i Johanns arbejde med nogle specielle krav og ønsker til efterforskningen og samtidig lægger nogle mystiske benspænd ud, får kriminalkommissæren travlt med at finde hoved og hale i sagen om Snesmil. Ønskes den opklaret eller skjult? Hvem var pigen og hvorfor skulle hun dø?

Snesmil bliver i det hele taget et fatalt bekendtskab for Braunmann. Hans optagethed af offeret og den stædige kamp for at finde morderen for et regime, der myrder millioner af mennesker, gør at han gradvist mister alt og på vejen kommer til at reflektere over sin egen rolle i verden.

Kriminalgåden er selvfølgelig den røde tråd gennem hele romanen, men det historiske og de fremragende miljøskildringer overtrumfer plottet, der nogle gange forsvinder lidt væk i, ganske vist, interessante sidehistorier og blinde vinkler. Men spændingen holder, om end den altså mange gange går på noget andet end efterforskningens opdagelser og mere på de psykologiske aspekter af krigens væsen og det, den medfører. Man møder masser af store personligheder, kendt fra historiebøgerne, men også den almindelige tysker, der kæmper for at overleve i en tid med usikkerhed og uvidenhed omkring livet nu og her men også fremtiden. Det er fremragende fortalt, og de 550 sider er hurtigt læst, hjulpet godt på vej af de korte kapitler.

Det er heldigvis første bind i en trilogi, så man kan godt glæde sig til et gensyn med Johann Braunmann i 'Dengang i Berlin 2'

People's Press
39472791