Kobberslottet

2020
)

Kobberslottet af Lotte og Søren Hammer

17 aug.20

Andet bind i den historiske spændingsserie byder på spænding og et lille drys af romantik samt en ny interessant hovedperson.

I ’Kobberslottet’, der er andet bind i den historiske spændingsserie 'Venner og fjender', lærer man den dansk-jødiske Kassandra og hendes bror, den slagkraftige Alexander, at kende. Kassandra er den unge pige, som SS-officeren Peter Weissel mødte på de sidste sider i seriens første bind, Vejen til Warszawa. Her får vi nu hendes historie, og hvad der fører til, at hendes og Peters veje krydser hinanden.

Igen er der tale om en spændende fortælling, der virker utroligt gedigen og velresearchet. Man fornemmer en stor interesse for emnet, der denne gang kredser om besættelsen af Polen, der udløste Anden Verdenskrig i 1939. Kassandra og hendes bror sendes til Polen for at besøge deres stenrige morfar, der ejer en stor kobbermine. Opholdet forlænges dog på ubestemt tid, da landet invaderes af russiske og tyske soldater og al udrejse forbydes, så Kassandra og hendes bror ikke kan komme retur til Danmark.

Kassandra, der er særdelses kvik, egenrådig og handlekraftig, fatter interesse for kobberminen og de mennesker, der arbejder der under usle forhold, og derved får hun syn for de sociale forskelle, der er generelt herskende i hele landet.

Det har været en udsøgt fornøjelse at læse ’Kobberslottet’, der byder på både historie, spænding og en lille smule romantik. Kassandra er et interessant bekendtskab, som jeg er helt sikker på vil kunne fylde godt i de næste bøger. Det er en bog, der vil tiltale kvinder såvel som mænd, og som udgangspunkt vil jeg mene, at man godt kan læse den uafhængigt af første bind i serien. Jo længere man kommer hen i serien, vil jeg dog tro, at det er en fordel at læse bøgerne i rigtig rækkefølge. Jeg glæder mig meget til den rejse, det bliver at følge personerne gennem krigen på vejen mod ottende og sidste bind, der slutter i 1945.

HarperCollins
47678676
9788771916843