Jægerens bytte

2008
)

Deon Meyer: Jægerens bytte

18 okt.12

Fra Bogbrokken

Jægerens bytte byder på et gensyn med Thobela fra Jægerens hjerte, hvis otteårige adoptivsøn bliver offer for en meningsløs forbrydelse. Morderne slipper fri, og Thobela tager loven i egen hånd og begynder en blodig tour de force. Han går efter folk, der er mistænkte for at have forbrudt sig mod børn, men som er sluppet fri pga forbindelser eller procedurefejl.

Vicekriminalkommissær Benny Griessel bliver sat i spidsen for efterforskningen, og det er lidt af en satsning af hans foresatte. Griessel er alkoholiker og har ikke været ædru i årevis. Nu har hans kone sagt fra. Griessel er smidt ud hjemmefra, og for at få hende tilbage har han et halvt år til at bevise, at han kan tørlægge sig selv.

Samtidig fortælles historien om callgirlen Christines forhold til en columbiansk narkohandler, og da den historie til sidst slutter sig til hovedsporet, bliver det det helt store opgør.

Jamen, hvad skal jeg dog sige? Det er på mange måder den perfekte thriller. Alt fungerer: De tre handlingsspor fletter sig perfekt og troværdigt ind i hinanden uden at det virker påklistret. Personerne, og især luderen Christine og politimanden Griessel, er i den grad levende og nuancerede mennesker. Der er ikke en side i bogen der ikke er interessant og spændende, ikke mindst i kraft af den enorme research kombineret med en let og flydende pen fra forfatteren, som også er i stand til at få ironisk humor ind på de rigtige steder. Og så må endeligt sige, at bogen desuden er nok et af de bedste, om ikke det bedste portræt af en nyligt afruset alkoholiker, som jeg har set på skønlitteratur.

En helt stensikker og uforbeholden anbefaling herfra!

Valby : Borgen
27272290